Konklusjon og konkurrenter

331.400 kroner og du blir eier av en Seat Toledo V5. Er det fornuftig?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skal du ha en sportslig bil i denne klassen, er utvalget begrenset. På startstreken stiller blant annet Audi A4 1.8T, Volkswagen Passat 1,8T Highline og ikke minst Volvo S40 2.0T. Dessuten får du en Skoda Octavia L&K (Laurin og Klement) med samme turbomotor som både Passat og A4 for 298.500 kroner – selv om den selges som kombi og ikke som sedan.

Motstanden har turbo

Både Volkswagen Passat 1.8T og Audi A4 1.8T har turbomotor med 1,8-liters slagvolum og 150 hestekrefter. Volvo S40 2.0T tyr også til turbo for å få opp ytelsene, 160 hester overføres fra svinghjulet til Volvoens drivlinje.

Til sammenlikning har Toledo V5 en 2,3-liters V5 motor med 170 hestekrefter.

Liten prisforskjell

Prismessig er forskjellene mellom konkurrentene liten. Seat forlanger 331.400 kroner for sin Toledo V5, Audi vil ha 341.700 kroner for A4, mens Volvo forlanger 325.900 kroner for sin S40 med turbo. Billigst er Volkswagen Passat 1.8T Highline, med en pris på 314.930 kroner.

Det gjør den til en farlig utfordrer for Toledo V5. For ikke bare er Passat større, den har en nesten like sterk motor som Toledo og den er billigere.

Morsom motor

Likevel er Toledo en artig bil. Den er komfortabel, V5-motoren underholdende, utstyrsnivået er høyt og kjøreegenskapene bra. Den er også litt spesiell med sin uvanlige motor. Skal du ha samme motoren i Passat – riktignok med firehjulsdrift – koster det deg 414.690 kroner i utstyrsnivå Highline.