Konklusjon og konkurrenter

Alfa Romeo Sportwagon Selespeed tilbyr liten plass, men byr på alt det italienske fullblodet du kan ønske deg. Er det nok?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Høyoktan underholdning byr Alfa Romeo Sportwagon Selespeed på. Ikke bare fordi den gir mellomgass ved nedgiring, men også fordi den besitter svært gode kjøreegenskaper. Bilen er rett og slett morsom. Det gjelder også for motoren, alltid parat og hele tiden på hugget – men samtidig komfortabel når du ønsker det.

Ti kniver i hjertet

Problemene til Alfa Romeo Sportwagon Selespeed begynner når du åpner bakluka. For plassen er fundamentalt elendig målt etter biltype. Komforten reddes likevel inn av lavt støynivå, komfortabel – men sportslig – fjæring og gode forseter. Ti kniver i hjertet får den imidlertid når vi ser på prisen. Hele 382.000 kroner forlanger Alfa Romeo. Mye, når vi ser på hva konkurrentene mønstrer.

Volvo V40 T4

Hovedkonkurrenten er nok Volvo V40 T4, spesielt dersom du er på jakt etter en sportslig bil. Ikke bare har V40 større plass enn Sportwagon, den parkerer den også fullstendig hva gjelder ytelser. Fra sine to liter slagvolum med turbo og intercooler yter motoren 200 hestekrefter og medvirker til at 0 til 100 kilometer i timen går unna på 7,3 sekunder.

Riktignok er V40 T4 noe dyrere enn Sportwagon, men med en pris på 397.900 kroner er ikke skilnaden så stor.

Audi A4 Avant 1.8T Quattro

Heller ikke Audi kan karakteriseres for å være usportslig. A4 Avant med firehjulsdrift, Quattro, og 150 hester koster 377.000 kroner. Men bilen begynner å bli gammel, og Audi har en ny A4 Avant på trappene hvert øyeblikk. For deg som forbruker betyr det at du nå kan gjøre gode kjøp dersom du våger å prute.

BMW 3-serie

BMW bør også nevnes. 3-serie stasjonsvogn er både større og mer komfortabel enn Alfa Romeo Sportwagon, men evner ikke å gi samme grad av kjøreglede. Dessuten er den langt dyrere enn Sportwagon. En 320i, med 170 hester under panseret, koster nemlig 424.000 kroner. Billigere blir det dersom du ser på 318i. Da slipper du nemlig unna med 333.000 kroner. Vær imidlertid klar over at BMW 318i sine ytelser ligger langt unna det Alfa Romeo Sportwagon Selespeed kan levere. Til gjengjeld har 318i bakhjulsdrift.

Relaterte artikler

  • Test av Volvo S40 T4

  • Test av BMW 318i

  • Test av Alfa Romeo Sportwagon 1.6 TS