Konklusjon og konkurrenter

Mercedes-Benz E280 4Matic koster 760.700 kroner. Å si at konkurrentene står i kø vil være å overdrive, men de konkurrentene som finnes er sterke.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvorfor vil du ha firehjulsdrift? Er det for å imponere naboen, for å få bedrede kjøreegenskaper eller er det rett og slett fordi du føler at du trenger bedre traksjon i hverdagen?

Uansett grunn er det liten tvil om at Mercedes-Benz E280 4Matic er en særdeles komfortabel kjøremaskin – og firehjulsdriften gjør at du slipper å tenke på å måke oppkjørselen dersom kong Vinter skulle hive ett lass med snø ned på jorden sånn over natten.

En hemsko

Likevel har E280 4Matic en hemsko. Den er og blir en personbil, med lav bakkeklaring. Det betyr at dersom Kong Vinter bestemmer seg for at snøen som kommer deisende er kram – eller at hytteveien har fått et akutt tifelle av telehiv – ja, da er du nesten like langt. Det som da rettferdiggjør firehjulsdriften er kjøreegenskapene, som er gode på E280 4Matic.

Fritt spillerom for kong Vinter

Utfordrerne er i en litt annen klasse. Både BMW X5 og Lexus RX300 er biler som har høy bakkeklaring, og hvor firehjulsdriften kommer mer til sin rett. De forserer lett en hyttevei med telehiv, og denne Vinter kan nesten gjøre hva han vil med snøen – og i nesten så store mengder som han vil – uten at det har den store innvirkningen på fremferden. Riktignok er de dyrere, for X5 3.0iA koster 790.200 kroner mens Lexus RX300 koster 799.000 kroner. Testen av X5 finner du her og testen av Lexus RX300 kan du lese her.

Luftfjæring og variabel bakkeklaring

Mer i E280 4Matic sin klasse er nok Audi Allroad 2.7T. Med 250 hestekrefter V6 motor med to turboladere og en pris på 768.100 kroner er den en farlig utfordrer for Mercedesen. Kjøreegenskapene er gode, de er underholdende og understellet muliggjør at du kan heve eller senke bilen etter hvor dårlig veien er. Det gir Allroad egenskaper for lett terreng. Testen finner du her.

Må du ha pengebinge?

Den største ulempen med Mercedes E280 4Matic er prisen. Den er rett og slett for dyr, og utstyrsnivået for dårlig. For eksempel burde Parktronic vært standard, skinninteriør er også hyggelig å få med på kjøpet, og når du legger 760.700 kroner på bordet er det irriterende å måtte betale ytterligere 3.000 kroner for alarm.

Når Audi i tillegg greier å selge sin A6 2,7T Quattro, ikke Allroad, for 655.000 kroner og Allroad for 768.100 kroner er det ikke vanskelig å se at en E280 4Matic er uforholdsmessig dyr. Men komfortabel og bra er den.