Konklusjon og konkurrenter

Ved å bygge en bil som skiller seg positivt ut har Renault laget en bil som kan yppe seg i et tøft segment. Laguna ll preges av gode løsninger som fungerer, men er samtidig så spesiell at eierne vil føle seg unike.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og det er mye følelser som skiller bilene i denne klassen fra hverandre. På den måten har Laguna ll flere strenger å spille på i forhold til konkurrentene.
En Renault Laguna ll i den versjonen vi har testet har nye Ford Mondeo 1.8 som en klar konkurrent, ved siden av nylig lanserte Citroën C5. Også biler som Skoda Octavia, Nissan Primera, Mitsubishi Carisma og Mazda 626 har utstyr og motoralternativer som gjør de til konkurrenter av Laguna ll.
Uten ekstrutstyr koster Renault Laguna ll 1.8 Kombisedan Business Expression 289.200 kroner.

Ford Mondeo 1.8 Ambiente kombikupe

Den nye Mondeoen har høstet mange lovord for trygge, gode kjøreegenskaper. Den er ganske likt motorisert som Laguna ll. De gjør begge unna 0-100 km/t på 10,8 sekunder ifølge de respektive produsentene. Forden har som nevnt bedre plass i bagasjerommet. Den har 4 kollisjonsputer, mens man i Laguna ll finner 8. Laguna ll leveres dessuten med aluminiumsfelger og metallik lakk som standard. Likevel gjør prisforskjellen, som i utgangspunktet er på i overkant av 21.000 kroner i Fords favør, at man bør ta en nærmere titt på den før man bestemmer seg.

Skoda Octavia 1.8T Elegance kombikupe

Skoda Octavia skiller seg ut fordi den har kraftigere motor enn alle de foregående. Den 1,8-liter, 150 hestekrefter sterke lavtrykksturbomotoren har mange tilhengere. Fleksibilitet og sportslighet karakteriserer motoren, som sender Octavia fra 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Den har også 4 færre kollisjonsputer enn Laguna ll og leveres uten metallik lakk, men med aluminiumsfelger. Utvendig er størrelsen litt mindre, men for eksempel bagasjeromplassen kan matche Mondeo og vel så det. Med en pris som i utgangspunktet er nesten 20.000 kroner lavere enn Laguna ll, utgjør Octavia et sportslig alternativ som det vil være vel verdt å vurdere.

Fortjener å lykkes

Laguna ll er en spennende bil med høyt sikkerhetsnivå. Med priser som starter på 230.000 kroner for Laguna ll med 1,6-liters motor, og ender på 540.000 kroner i utgaven med V6-motor, bør det være mulig å finne en variant som passer.
Bilen selges også som stasjonsvogn, da kalt Sport Tourer. Denne koster i snitt 8.000 kroner mer enn kombikupeen.
Det bør taes med i vurderingen at Renault leveres med en 3 år/100.000 kilometer garanti, mens for eksempel Skoda og Ford nøyer seg med 1 års garanti.

Tekniske data