Konklusjon og konkurrenter

Motoren, kjøregleden og nybilgarantien er de beste argumentene for Toyota Celica T Sport, som kan bli din for 384.900 kroner. Men også andre bilprodusenter har spennende alternativer i samme prisklasse.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren i Toyota Celica T Sport yter 192 hestekrefter og bilen klarer 0-100 kilometer i timen på lave 7,2 sekunder. Standardutstyret omfatter fire kollisjonsputer, elektronisk klimaanlegg, aluminiumsfelger, radio og CD-spiller. T Sport følges også av tre års nybilgaranti. Du må imidlertid klare deg uten varmeseter, elektronisk stabilitetskontroll og kjørecomputer.

Vi har plukket ut seks konkurrenter fra Tyskland, Frankrike, Korea og Sverige.

Audi TT 1.8 5VT quattro

Audi TT 1.8 5VT quattro koster drøye 447.000 kroner og er i likhet med Celica en tredørs kombikupé. TT er 404 centimeter lang og dermed 30 centimeter kortere enn Celica. Denne billigste TT-versjonen kommer med en 1,8-liters turbomotor som yter 180 hestekrefter. 0-100 går unna på 7,4 sekunder. I motsetning til Celica, leveres TT både med firehjulsdrift og elektronisk stabilitetskontroll. Velger du TT får du også alarm med på kjøpet. Ulempen er nybilgarantien, som løper i kun 12 måneder.

Vi har testet Audi TT 1.8 5VT quattro. Testen finner du på denne lenken.

BMW 320Ci og 325ti

BMW 320Ci har kun to dører og er dermed en ekte kupé. Den 449 centimeter lange bilen kan bli din for drøye 424.000 kroner. 320Ci er den eneste bilen i dette selskapet som kan skilte med en seksylindret motor. 2,2-literen yter imidlertid ikke mer enn 170 hestekrefter og den bakhjulsdrevne bilen trenger ett sekund mer enn Celica på øvelsen 0-100. Standardutstyret er det samme som i T Sport, men velger du 320Ci får du i tillegg seks kollisjonsputer, automatisk fartsholder, antispinn og alarm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet BMW 323Ci. Testen finner du på denne lenken.

Den 14. juni startet salget av den nye 3-serie Compact i Norge. Den 426 centimeter lange kombikupeen blir tilgjengelig som 316ti og 325ti. Den mest aktuelle konkurrenten blir 325ti, som henter 192 hestekrefter fra sin 2,5-liters rekkesekser og klarer 0-100 på 7,1 sekunder. 325ti er relativt dyr, 462.000 kroner. Du kan lese mer om BMW 3-serie Compact her. Heller ikke BMW gir mer enn 12 måneder nybilgaranti.

Mercedes-Benz C200 Kompressor Sportcoupé

Mercedes-Benz C200 Kompressor Sportcoupé koster drøye 391.000 kroner. Den kompressor-matede toliteren leverer 163 hestekrefter og den 434 centimeter lange bilen klarer 0-100 på 9,3 sekunder. Velger du Sportcoupé får du elektronisk stabilitetskontroll på kjøpet. Elektronisk klimaanlegg er imidlertid ekstrautstyr. Mercedes-Benz leveres med bare 12 måneder nybilgaranti.

Vi har testet Mercedes-Benz C200 Kompressor Sportcoupé. Testen finner du på denne lenken.

Opel Astra Bertone 2.0 T

Kupéutgaven av Astra koster drøye 370.000 kroner. Bilen er 427 centimeter lang og leveres med en turbomatet toliter som yter 190 hestekrefter. Astra Bertone klarer 0-100 på 7,2 sekunder, like raskt som T Sport. Den forhjulsdrevne bilen leveres med elektronisk stabilitetsprogram og automatisk fartsholder. Opel er blant bilene som kun leveres med 12 måneder nybilgaranti i Norge.

Vi er i ferd med å teste Opel Astra Bertone 2.0 T. Testen blir publisert førstkommende mandag.

Peugeot 406 Coupé 2.0

Denne franskmannen koster 346.000 kroner, og er utrustet med en toliters motor som yter 137 hestekrefter. 406 Coupé er 462 centimeter lang og trenger 10,5 sekunder fra 0-100. Automatisk hastighetskontroll er standard, men bilen er kun utstyrt med to kollisjonsputer. Peugeot gir 3 år nybilgaranti.

Vi har testet Peugeot 406 Coupé. Testen finner du på denne lenken.

Saab 9-3 SE Coupé 2.0T

For 369.000 kroner kan du bli eier av en Saab som klarer 0-100 på 8,0 sekunder, takket være en toliters turbomotor som yter 185 hestekrefter. Saab 9-3 Coupé er 463 centimeter lang. Fem trepunktsbelter og hastighetskontroll er standardutstyr. Saab gir 2 år nybilgaranti.

Vi har testet Saab 9-3 Aero. Testen finner du på denne lenken.

Konklusjon

Celica T Sport møter altså hard konkurranse. Men hvis du er på jakt etter en motor helt utenom det vanlige, er det ingen tvil - T Sport er kjøretøyet for deg. Hvis komfort, bakseplass og prestisje er viktigere, bør du se nærmere på hva BMW, Mercedes og Saab har å tilby. Audi TT er kanskje bilen som scorer høyest på designfronten.

Du finner mer informasjon om Toyota Celica T Sport her.