Konklusjon og konkurrenter

Fleksibilitet er noe bilprodusenter liker å skryte på seg. Det vil være å trekke det for langt å si at C5 gir deg en luksuslimousin og sportsbil i samme pakke, men den kombinerer imponerende med vekt på komfort. 300.000 kroner og 456 liter bagasjerom plasserer den i klasse med mange tøffe konkurrenter.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass og komfort trekker opp, slitsom motor trekker ned. Er du utelukkende på jakt etter mest mulig komfort vil du få en stri jobb med å finne noe som kan matche C5 (298.900 kroner) til samme pris.

6 kollisjonsputer er standard i C5, og sikkerhetsnivået virker akseptabelt med ABS-bremser med bremsekraftforsterker (panikkbremsassistanse) og nødblink. Bilen er ennå ikke testet i EURONCAP.

Felles for konkurrentene til Citroën C5 er at de gjerne kan tilby litt bedre ytelser til samme prisen. Og en bil som Ford Mondeo har hakket vassere kjøreegenskaper.

Ford Mondeo

Mondeo har satt en ny standard med hensyn til kjøreegenskaper for familiebiler i mellomklassen. Stort modellutvalg gjør det lett å finne en modell som passer. For 286.000 kroner kan man få en Mondeo 2,0 Trendline med en 145 hestekrefter sterk bensinmotor.

Mondeoen har litt større bagasjerom enn C5, 500 liter, og leveres standard med antispinn. Den har to færre kollisjonsputer enn C5. Gledelig er det også at Ford har tatt til vettet, og nå tilbyr garnati som varer i 3 år eller 100.000 kilometer. Vi har nylig testet en utgave med 1,8-liters motor, den kan du lese om her.

VW Passat

Også Passat kan leveres i svært mange forskjellige utgaver, men den det er mest naturlig å sammenligne med her er Highline 2,0 til 281.190 kroner. Den har naturlig nok en 2-liters motor, som det er tatt ut kun 115 hestekrefter av. Det gjør den til den tregeste i selskapet. Den leveres som sedan, men har et stort bagasjerom på 475 liter.

Passaten leveres med 4 kollisjonsputer. Vi har testet samme bilen med litt større motor, 1,8T med 150 hestekrefter. Den koster nå 302.860 kroner, og du kan lese om den her. Volkswagen fortsetter med sin dårlige nybilgaranti på 1 år/ubegrenset kilometer.

Renault Laguna II

Utfordreren fra hjemlandet har fått mye positiv omtale, særlig i forbindelse med rekordgode resultater i sikkerhetstesten Euro NCAP. For 280.000 kroner får man en 1,8-liters, 123 hestekrefter sterk Laguna II med utstyrsnivå Dynamique, med blant annet hele 8 kollisjonsputer.

Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke bare sikkerhet med Laguna II, den er den eneste av bilene som leveres med lettmetallfelger som standard. Bagasjerommet er på 475 liter. Renault har 3 år/100.000 kilometer nybilgaranti. Test av Laguna II finner du her.

Komfortvinner

Som nevnt er komforten C5’s store fortrinn. Det er en ryddig bil med nok særpreg til at den skiller seg ut. Og med heve/senke-muligheten forsvinner kanskje argumentet at man må koste på seg firehjulstrekker fordi det er så dårlig vei frem til hytta.

Citroën gir en god nybilgaranti på 3 år/100.000 kilometer.

Tekniske data finner du her.