Konklusjon og konkurrenter

223.700 kroner er mye for en småbil, men så er da heller ikke A140 L en hvilken som helst småbil.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det aller mest imponerende med langversjonen av A-klasse er den voldsomme bakseteplassen og den potensielt enorme lastekapasiteten. Interiør og finish trekker også opp, i likhet med kjøreegenskapene. Men la oss se på hva konkurrerende bilprodusenter har å tilby.

Audi A2 1.4

Audis nykomling, aluminiumsbilen, ble lansert i fjor og er i likhet med langversjonen av A-klasse relativt stivt priset. Med en 1,4-liters bensinmotor under panseret koster A2 snaue 206.000 kroner. Motoren yter 75 hestekrefter, 7 mindre enn Mercedes-motoren. Men fordi A2 1.4 kun veier 895 kilo, klarer den 0-100 på 12 sekunder. A140 L veier 1.135 kilo og trenger 13,2 sekunder på samme øvelse. A2-motoren skal på papiret klare seg med 0,6 liter per mil, 0,11 liter mindre enn Mercedes' 1,4-liter.

A2 er 5 centimeter lengre enn A140 L. På den annen side er den 5 centimeter lavere. I likhet med A140 L rommer A2 390 liter bagasje bak baksetene. Når man tar ut baksetene, som kun er registrert for to personer, rommer A2 1.085 liter. Den har dermed ingen sjanse mot A140 L, som rommer hele 1.930 liter.

A2 1.4 er i likhet med A140 L utrustet med både ESP og 4 kollisjonsputer. I tillegg er aluminiumsfelger standardutstyr, noe det ikke er hos Mercedes. Velger du A2 må du nøye deg med 12 måneder nybilgaranti, det samme som om du velger A-klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet Audi A2 1.4. Testen finner du her.

Toyota Yaris

Toyota Yaris har fått en særdeles god mottakelse i markedet og ligger på tredjeplass på salgsstatistikken, kun slått av Ford Mondeo og Volkswagen Passat. I likhet med A-klassen kan også Yaris skilte med et moderne design og praktiske bybilegenskaper. Selv toppmodellen, Yaris 1.5 T-Sport, er betraktelig billigere enn A140 L og koster 197.500 kroner. Denne mangler imidlertid ESP og sidekollisjonsputer.

1,5-liters-motoren yter 106 hestekrefter og trekker bilen fra 0-100 på respektable 9 sekunder. Motoren trenger imidlertid nesten like mye bensin som A140 L-motoren, 0,69 liter. Dette til tross for at Yaris T-Sport kun veier 950 kilo.

Er du ute etter plass, er imidlertid A-klasse å foretrekke. For selv om du legger ned bakseteryggene, er lastekapasiteten begrenset til 950 liter. Yaris har imidlertid en nær slektning som kan konkurrere med de fleste når det kommer til plass.

Vi har testet Toyota Yaris T-Sport. Testen finner du her.

Toyota Yaris Verso 1.5 Sol

Yaris Verso er kort fortalt en høy utgave av Yaris. Verso 1.5 Sol koster 204.400 kroner og er utrustet med samme motor som Yaris T-Sport. Verso er imidlertid tyngre og trenger derfor 11,2 sekunder fra 0-100. I likhet med A140 L rommer Verso 390 liter bak baksetene, men når disse legges ned i gulvet, får lasterommet nærmest astronomiske dimensjoner. 2.160 liter er så mye at bilen kan brukes som flyttebil.

Yaris Verso leveres i likhet med Yaris med 3 år nybilgaranti, noe som også er verdt å ta med seg. På den annen side har bilen kun to kollisjonsputer og mangler ESP. Utseendet er vel heller ikke Versos sterkeste side, i hver fall sammenlignet med A140 L, A2 og Yaris.

Vi har testet Toyota Yaris Verso Linea Sol 1.3. Testen finner du her.

Utallige alternativer

Hvis du har 225.000 kroner å rutte med, kan du velge blant et utall bilmodeller. For eksempel kan du få deg en Golf stasjonsvogn. Hvis vi setter opp pris som viktigste kriterium, kan vi trekke frem for eksempel Hyundai Atos Prime GL, som selges for den latterlige sum av snaue 109.000 kroner. Atos er i likhet med A140 L en praktisk bybil, men koster altså halvparten så mye.

Hvis du vurderer en lang A-klasse, er det imidlertid tvilsomt at Golf stasjonsvogn og Hyundai Atos er det du er på jakt etter. Vi står ved at Audi A2, Toyota Yaris og Yaris Verso er langt mer aktuelle konkurrenter.

Mer informasjon om Mercedes-Benz A140 L finner du her.