Konklusjon og konkurrenter

BMW 316 ti har ingen konkurrenter – hvis du skal ha bakhjulsdrift. Compacten er spesiell, og må være det for å forsvare den forholdsvis stive prisen på 279.000 kroner.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Testbilen hadde ekstrautstyr for til sammen 24.700 kroner, og dermed vipper den over 300.000 kroner. Mange av de 316 ti som vil bli levert vil nok også det.

Konkurrenter er per definisjon de bilene kunder vurderer mot hverandre når de skal handle bil. Om det er pris, ytelser eller plass som er kriteriene varierer – konkurrentene vi har valgt ut møter 316 ti på minst et av kriteriene.

Alfa Romeo 147 1,6

147-versjonen med 120 hestekrefter er kjappere og kanskje enda mer spesiell enn BMWen. Særpreget utseende og vekt på sportslig image gjør den til Compactens nærmeste rival, og prisen er omtrent den samme, 271.900 kroner.

Alfaen har et mindre bagasjerom, 280 liter, men er utstyrt med trepunktsseler og hodestøtter til alle tre passasjerene i baksetet. Den er bedre garantert enn BMWen, med nybilgaranti på 3 år/100.000 kilometer, mot tyskerens svake garanti på bare 1 år.

Audi A3 1,8 med eller uten turbo

Prestisjemessig er nok Audi den sterkeste konkurrenten til BMW 316 ti. For 248.100 kroner får du en tredørs A3 med 1,8-liters motor på 125 hestekrefter. Legger du til 28.400 kroner får du turbo og 25 hestekrefter til. Prisen er fortsatt lavere enn 316 ti. Uansett hvilken A3 du velger, når du 100 km/t raskere, med turbo er forskjellen hele 2,7 sekunder.

A3 har 40 liter større bagasjerom, men bare 4 kollisjonsputer. Kun fire sett av trepunktsseler og hodestøtter gjør den til en fireseter på samme måte som 316 ti. Audi gir bare 1 års nybilgaranti.

Ford Focus 2,0 Trend

130 hestekrefter tar Ford ut av 2-literen som sitter i Focus. Det får den til å nå 100 km/t på 9,2 sekunder – 1,7 sekunder kjappere enn 316ti. Bilen koster 243.800 kroner, hvilket er 35.000 kroner billigere enn BMWen. Ford Focus har i tillegg fått mye skryt for gode, sportslige kjøregenskaper.

Focusen er dårligere utstyrt enn 316 ti. Den har ikke antispinn, og kun 4 kollisjonsputer mot BMWens 6. Den leveres heller ikke standard med aluminiumsfelger. Ford har nylig utvidet sin nybilgaranti til å gjelde 3 år/100.000 kilometer.

VW Golf GTI

Kanskje det er nettopp disse kundene BMW har siktet seg inn mot. Hvis GTI-eierene har vent seg til og liker ytelsene til den 150 hestekrefters turbomatede 1,8-literen, er det tvilsomt om de lar seg lokke over til 316 ti. Mer enn 2 sekunder raskere fra 0-100 km/t sier en del om forskjellene.

Golfen har litt bedre bagasjeplass, og leveres standard med 16-tommers aluminiumsfelger. Den har to færre kollisjonsputer enn BMWen, men den har hodestøtte i midten bak. Bilen med det legendariske navnet koster 7.520 kroner mer enn 316 ti. Bare 1 års nybilgaranti gjelder også for denne tyske bilen.

Outsidere

Peugeot 307 XSI 2,0(261.900 kroner) og Seat Leon 1,8 Sport(235.400 kroner) matcher begge Compacten i ytelse. Særlig interessant er nye 307 med høyt sikkerhetsnivå og god plass. Den har en tolitersmotor på 137 hestekrefter.

Potensiale

Konklusjon og konkurrenter

BMW 316 ti er en bil med knallgode kjøreegenskaper med litt for svak motor. BMW har gjort rett i å levere Compact-serien utelukkende på sportsunderstell, noe som gjør at det tøffe utseendet samsvarer med kjøreegenskapene. Sportunderstellet gjør at bilen senkes 1,5 centimeter i forhold til vanlig 3-serie. I tillegg er fjæring, dempere og stabilisatorer stivet opp.

Neste trinn koster 183.000 kroner og gir deg samme bil med 77 hestekrefter ekstra. Da går 0-100 km/t unna på 7,1 sekunder, og du har gleden av kuske en 2,5-liters rekkesekser.
Etter hvert vil det store gapet i effekt dekkes inn av andre motoralternativer, allerede til høsten er det snakk både en toliter bensin og en toliter diesel. Da er det ikke sikkert prishoppet blir så høyt for å få en mer komplett liten BMW.

Tekniske data finner du her.