Konklusjon og konkurrenter

Ingen overraskelse hvis det sto single/par uten barn på beskjeden fra ledelsen til designere. Målgruppen får det de er ute etter – en spesiell kompaktbil med kjøreegenskaper i særklasse.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kvalitetsfølelsen og nivået på standardutstyr imponerer som sagt, fullt så imponerende er likevel ikke prisen på testbilen; 374.500 kroner inkludert skinnseter (12.600 kroner).

Kannibalisme

En seriøs utfordrer til Alfa 147 2,0 Selespeed er Alfa 156 2,0 Selespeed. Samme motor, samme plattform med tilnærmet like kjøreegenskaper, samme vekt, samme girsystem og utrolig nok lavere pris.

368.500 kroner koster en 156, og da er skinninteriør inkludert. Velger du å betale 6.000 kroner mer for lillebror får du riktig nok to kollisjonsputer, hastighetskontroll og antispinn ekstra, men allikevel sier forholdet mye om hvor høy pris Alfa 147 skal slite med.

Over grensen

Tyske konkurrenter til Alfa 147 er først og fremst den nye 3-serie Compact til BMW, og Audi A3. Foreløpig sitter det kun en liten motor (115 hk/ 279.000 kroner) og en stor motor (192 hk/ 462.000 kroner) i Compact. Etter hvert vil det bli mulig å velge blant flere motoralternativer i BMWen, men en Compact med tilsvarende ytelser og samme utstyrsnivå vil helt sikkert ikke bli billigere en Alfa 147.

Audi A3 kan spesifiseres til å bli et spennende, prisgunstig alternativ til Alfa 147. For eksempel matcher utgaven som kalles A3 1,8 5VT 180 Tiptronic til 328.300 kroner Alfaen i ytelser og vel så det, 8,3 er sekundet raskere fra 0-100 km/t enn italieneren. Riktignok må det en del ekstrautstyr til for å nå Alfaens nivå, og det er kun 4 kollisjonsputer i A3. Om det er like spennende med Tiptronic som Selespeed er vel tvilsomt. Vi har testet A3 med tilsvarende motor, men med Quattro – den testen kan du lese her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med 3 år/100.000 kilometer nybilgaranti banker Alfa begge de to tyske konkurrentene som bare er garantert i 1 år.