Konklusjon og konkurrenter

Chrysler Sebring Cabriolet har sine svakheter, og den har sine konkurrenter. Verst er nok Saab 9-3.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Chrysler Sebring Cabriolet er deilig komfortabel, så lenge veien er slett. Men når underlaget blir rufsete skjelver Sebring, og den skjelver mye. Motoren, med sine 141 hestekrefter, er dessuten helt på grensen av hva bilen skal ha. Bare noen hestekrefter færre ville vært for lite.

Pluss i boken får imidlertid Sebring for designet, i dag tihører den utvilsomt en av de vakreste åpne bilene i landet.

Saab 9-3 er billigere og bedre

Sammenliknet med konkurrentene har imidlertid Sebring Cabriolet en tøff oppgave, og spesielt i møte med Saab 9-3 Cabriolet. Saaben er stivere rent strukturellt, samtidig som den gir en langt høyere følelse av luksus og eksklusivitet. Og med turbomotoren på 150 hester er den tilstrekkelig motorisert. Sammenliknet med Stratus Cabriolet er den dessuten billigere, om enn med lusne 500 kroner. Chrysler forlanger nemlig 399.000 kroner for Sebring mens Saab vil ha 398.500 kroner i kassen før de leverer ut nøklene til sin toppløse 9-3.

Men også BMW, Mercedes-Benz og Volvo vil ha et ord med i laget. Problemet deres er prisen. BMW forlanger nemlig 489.000 kroner for sin 320 Ci Cabriolet, mens Mercedes-Benz skal ha 565.600 kroner for CLK 200 Kompressor uten tak. Volvo C70 2.0T Cabriolet er nesten like dyr som CLK, med en prislapp på 565.500 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neppe noen suksess

Trass i Sebring Cabriolet sine svakheter falt vi litt for bilen. Sjeldent kjører vi biler som så åpent og ærlig innbyr til avslappende cruising. At bilen designmessig også er vellykket er heller ikke negativt. Men det er ikke til å legge skjul på at bilen nok bedre kler den større V6 motoren og ikke minst automatgir.

Likevel har vi vansker for å skjønne at Chrysler Sebring Cabriolet blir en bil som henvender seg til de store massene. Til det er den for spesiell, og alt for tydelig viser den frem sine svakheter.