Konklusjon og konkurrenter

Endelig har Land Rover Freelander fått motoren den fortjener. Og den er blant de få Soft-roaderne med dieselmotor.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kan ikke la være med å like Freelander TD4. For motoren er en perle, kjøreegenskapene bra til biltypen å være og terrengegenskapene overbevisende. Derfor er det synd at Land Rover glipper på selvfølgeligheter som seter og plass. Komfortabelt får du det nemlig aldri i Freelander sine seter, og det ødelegger.

Billigere Suzuki

Skal du ha dieselmotor er utvalget begrenset i segmentet Land Rover Freelander TD4 representerer. Til å måle krefter er Suzuki Grand Vitara 2.0 TD, med en nyutviklet motor med 109 hester og 250 Nm i dreiemoment. Litt svakere enn Freelander men til gjengjeld har Grand Vitara skikkelig firehjulsdrift med lavgir. Med en prislapp på 329.900 kroner er den dessuten rimeligere enn Freelander TD4 som koster 349.000 kroner.

Billigst er Kia Sportage i langversjon. Bare 273.800 kroner forlanger Kia. Til gjengjeld har Sportage den svakeste motoren som yter 83 hestekrefter og har et dreiemoment på 201 newtonmeter. Også Sportage har skikkelig firehjulsdrift med innsjaltbar firehjulsdrift og lavgir.

Service og garantier

Konklusjon og konkurrenter

Garantimessig kommer imidlertid Freelander dårlig ut. Usle 1 år nybilgaranti, mot både Suzuki og Kia sine 3 år eller 100.000 kilometer. Serviceintervallene er lengst på Suzuki med 30.000 kilometer, mens Land Rover foreskriver service for hver 20.000 kilometer. Kortest kjørelengde mellom hver service har Kia med 10.000 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen