Konklusjon og konkurrenter

Å betale 535.000 kroner for en bil gjør noe med forventninger til utstyrsnivået. Jaguar X-type oppfyller ikke.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi stiller visse krav til utstyrsnivå på en bil hvis pris tangerer en halv million kroner. At man skal være nødt til å betale 6.200 kroner for sikkerhetsutstyr som elektronisk stabilitetskontroll (DSC) og 6.000 kroner for Xenon-lys er rett og slett ikke bra nok.

Det er det heller ikke at automatisk klimaanlegg koster 5.100 kroner, elektrisk justerbare korsryggstøtter 3.300 kroner og automatgir hele 24.000 kroner. Bare på vår testbil var det utstyr for nesten 100.000 kroner. Det er greit å tilby ekstrautstyr, men fundamentalt sikkerhetsutstyr bør være standard.

Billigere konkurrenter

Det er heller ikke til å nekte for at Jaguar X-type har sine konkurrenter. Volvo har akkurat vist frem sin firehjulstrukne S60 AWD med en pris på 489.900 kroner, mens BMW har 325 Xi til 512.000 kroner. Også Audi har X-type konkurrent i A4 1.8 T Quattro, som trass sine 150 hester er like rask som X-type. Med en pris på 370.100 kroner er den også langt billigere. Mercedes-Benz har dessuten et alternativ i C240 som koster 502.000 kroner. Mercedes-Benz har imidlertid ikke firehjulsdrift, kun bakhjulsdrift.

Viser klør

Konklusjon og konkurrenter

Jaguar viser klør med X-type – og de gjør det i en klasse hvor konkurransen er svært hard. Noen dårlig bil er X-type langt fra, men vi skuffes av slurvet med detaljene, og den dårlige komforten X-type 2.5 Sport oppviser i bymiljø. Når utstyrsnivået i tillegg er relativt beskjedent er det liten tvil om at Jaguar får en tøff oppgave. Spesielt billig er den heller ikke, men den har navnet – og Jaguar har laget en ekte Jaguar trass i at motor og chassis er Ford.

Artikkelen fortsetter under annonsen