Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke små, billige biler som troner på toppen av salgsstatistikken – det er det Mondeo og erkerivalen Volkswagen Passat som gjør.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Utover det nevnte utstyret er det småting som skiller Ghia-utgaven fra de som er rimeligere. Meningen er vel at musikkanlegg, opplyste fotbrønner foran og tredekor skal gi en følelse av luksus. Er ikke dette viktig for deg er de andre, rimeligere utstyrsvariantene verdt en vurdering.

Kampen

Det er mot VW Passat i første rekke Ford Mondeo kjemper. Prisen på testbilen gjør Passat 1,8 T i utstyrsnivå Highline til nærmeste konkurrent. Prisen er 323.320 kroner. Da får du ikke aluminiumsfelger eller konstantfartholder, men som plaster på såret får du en sterk og fleksibel turbomotor på 150 hestekrefter. Motoren vil føles en del sprekere enn 145 hestekrefteren som sitter i Mondeo, den gjør for eksempel 0-100 kilometer i timen unna på 9,4 sekunder. Det er nesten ett sekund raskere enn Ford Mondeo som bruker 10,2 sekunder på samme øvelsen.

Bilene er ganske like når det gjelder sikkerhetsutstyr, begge er utstyrt med 5 hodestøtter og 5 trepunkts-sikkerhetsseler, men Mondeo har 6 kollisjonsputer mot Passat sine 4. Når det gjelder nybilgaranti blir det klar seier til Ford som tilbyr tre år, mot Volkswagens ett års garanti.

Rett bak

Salgstatestikken, som for øvrig ikke er noe godt mål på hvor gode bilene er, viser at andre nære konkurrenter er Toyota Avensis D4 og Peugeot SV 406. Av disse to er Avensis den spreke og 406 den rimelige. De har begge romslig med bagasjeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre biler som bør taes med i vurderingen er blant annet Nissan Primera, Citroen C5, Renault Laguna og Mazda 626. Av disse utmerker Primera seg ved å være litt mindre, rimelig og kvikk, C5’s fortrinn er klassens største bagasjerom og høy komfort, og Laguna ved å ha høyt sikkerhetsnivå.

Ingen grunn til sutring

Med Ford Mondeo som en mulighet er det ingen grunn til å sutre over beløpsgrensene til disposisjon når du skal handle firmabil. Mondeo setter en standard for hva du kan kreve av en bil i mellomklassen som de andre produsentene må strekke seg etter.

Når det gjelder testbilen ville det nok ikke blitt enn svært forskjellig opplevelse å kjøre bilen med et billigere utstyrsnivå, og det anbefales å tenke seg godt om før man spanderer over 30.000 kroner ekstra på Ghia-modellen.