Konklusjon og konkurrenter

BMW 525d, Mercedes-Benz C220 CDi og Volvo S80 D5 er et utvalg av konkurrentene Audi A6 2.5 TDi Multitronic må møte. Har Audi et ess i ermet?

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle har de sterkere motorer enn motoren i Audi, men ingen har Multitronic – som langt på vei demmer opp for effekten A6 mangler i forhold til konkurrentene. For med Multitronic er ikke bare A6 uutsigelig komfortabel – den er også svært rask.

Dessuten er drivstofforbruket på A6 med denne motoren og Multitronic lavt. Vi målte et forbruk på 0,72 liter per mil.

Billigere enn konkurransen

Prismessig kommer ikke A6 dårlig ut. Listeprisen på bilen vi kjørte med Multitronic er 496.800 kroner. Og prisen er lavere enn konkurrentenes. BMW forlanger nemlig at du legger 522.300 kroner på bordet før du forlater butikken med en 525D, Mercedes-Benz vil ha 525.200 før de fører ditt navn inn i vognkortet som eier av E220 CDi Avantgarde og Volvo tapper kontoen din for 510.900 kroner i bytte mot en S80 D5.

Audi sitt fortrinn

Konklusjon og konkurrenter

Dessverre er motorteknologien i A6 2.5 TDi ikke på par med konkurrentene. En ordinær TDi-motor vekker ikke den største interessen, med mindre du er konservator på Norsk Teknisk Museum. Men at motorteknologien er gammel merker du lite til når du kjører bilen. Dessuten er A6 minst like komfortabel som konkurrentene, og den er billigere.

Dens største fortrinn er likevel girkassen, og den hadde vi ikke fått oppleve i kombinasjon med diesel dersom Audi hadde satset på nyere motorteknologi. Da ville motoren rett og slett blitt for sterk. Et nytt bevis på at fremgang ikke alltid er av det beste.