Konklusjon og konkurrenter

Toyota Hilux har tre og en halv konkurrent, og har kvaliteter som gjør at den kan hevde seg.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kvalitetene består først og fremst i kvalitet og motor. Bilen er godt sammenskrudd, og har blant klassens mest moderne dieselmotorer.

Testbilen med utstyr kostet 230.400 kroner pluss ekstrautstyr (pakke med felger/skjermutbyggere 12.600 kroner og metallik lakk 3.600 kroner), totalt 246.600 kroner. Vi hadde droppet jålepakken, og brukt pengene på ABS-bremser (6.300 kroner) og differensialsperre (6.000 kroner) isteden.

Hilux er også mulig å få i en double cab-utgave (med bakdører) som varebil klasse 2, den koster i utgangspunktet 244.500 kroner.

Mitsubishi L200

Som varebil klasse 2 blir L200 tatt inn i to varianter; singel cab og double cab. Singel cab har ikke plass for bagasje bak forsetene. Double cab leveres med fire dører og har god plass til bagasje bak gitteret som blir montert rett bak forsetene. Double cab har kortere lasteplan enn singel cab (150 cm mot 225 cm).

Singel cab koster 214.900 kroner, double cab 231.900 kroner. De leveres med en 2,5-liters turbodiesel som yter 100 hestekrefter ved 4.000 o/min, og med et dreimoment på 240 Nm ved 2.000 o/min.

Nissan King Cab

Også Nissans pickup kommer kun i to varianter; king cab (tilsvarende testbilen) og double cab. De som trenger langt lasteplan er altså henvist til Mitsubishi.

King cab (214.800 kroner) og double cab (260.100 kroner i Navara-utførelse) kommer også med klassestandarden 2,5-liters turbodiesel. 104 hestekrefter og 245 Nm ved 2.000 o/min er nøkkeltallene når det gjelder motor.

Ford Ranger

Fords pickup kommer i samme varianter som Nissan og Toyota, hos Ford heter det super cab og double cab. Super cab er klassens billigste; 203.200 kroner. Double cab koster 220.300 kroner.

Ranger har også en 2,5-liters turbodiesel som yter 109 hestekrefter og ligger godt an i klassen med et dreimoment på 266 Nm ved 2.000 o/min.

Et stort pluss med Ranger er at ABS-bremser kommer som standard, og at Ranger har klassens beste lastekapasitet med 1.145 kilo.

Land Rover Defender 110 Pickup

Dette er en outsider som det nesten ikke selges noen av i Norge. Det som gjør den interessant i denne sammenheng, er den sterke motoren og de gode terrengegenskapene. Prisen er 249.000 kroner.

Dreimomentet fra den femsylindrede turbodieselen på 2,5 liter er klassens råeste med 300 Nm ved 2.000 o/min. Motoren yter 122 hestekrefter. Den er også alene i klassen om å ha skivebremser rund baut.

Lasteplanet på Defenderen er klønete fordi hjulhusene er i hele planets lengde. Den er registrert for tre personer, men har ikke plass for bagasje bak setene som mange av konkurrentene.

Lav nyttelast

Konklusjon og konkurrenter

Hilux skiller seg fra konkurrentene med lav nyttelast, kun 710 kilo. Nyttelasten i klassen varierer fra 865 kilo (Nissan) til hele 1.145 kilo (Ford).

Toyota Hilux' store styrke overfor konkurrentene er en moderne common rail dieselmotor.

Vi har testet Hilux mot konkurrentene fra Nissan og Mitsubishi, og resultatet vil du kunne lese i nærmeste framtid på DinSide.