Konklusjon og konkurrenter

Det finnes litt å velge i for deg som vil ha pickup og det er stort sett japanske det er mulig å få tak i.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan King Cab Navara koster i utgangspunktet 244.900 kroner. I tillegg hadde vi presenning (1.900 kroner), plastikkinnlegg på lasteplanet (4.200 kroner) og tilhengerfeste (2.350 kroner).

Mitsubishi L200

Som varebil klasse 2 blir L200 tatt inn i to varianter. Det er singel cab og double cab. Singel cab har ikke plass for bagasje bak forsetene. Double cab leveres med fire dører og har god plass til bagasje bak gitteret som blir montert rett bak forsetene. Double cab har kortere lasteplan enn singel cab (150 cm mot 225 cm).

Singel cab koster 214.900 kroner, double cab 231.900 kroner. De leveres med en 2,5-liters turbodiesel som yter 100 hestekrefter ved 4.000 o/min, og med et dreimoment på 240 Nm ved 2.000 o/min.

Toyota Hi Lux D-4D

Hi Lux med ny D-4D motor og grønne skilter (varebil klasse 2) kommer i to varianter. Det er X-cab og D-cab. Forskjellen er antallet dører. X-cab har to dører og D-cab har fire dører. Prisen strekker seg fra 230.400 kroner til 244.500 kroner.

Les test av Toyota Hi Lux D-4D på denne lenken.

Ford Ranger

Fords pickup kommer i samme varianter som Nissan og Toyota, men hos Ford heter det super cab og double cab. Super cab er klassens billigste med en pris på 203.200 kroner og Double cab koster 220.300 kroner. Ranger har også en 2,5-liters turbodiesel som yter 109 hestekrefter og ligger godt an i klassen med et dreimoment på 266 Nm ved 2.000 o/min.
Et stort pluss med Ranger er at ABS-bremser kommer som standard, og at Ranger har klassens beste lastekapasitet med 1.145 kilo.

Land Rover Defender 110 Pickup

Dette er en outsider som det nesten ikke selges noen av i Norge. Det som gjør den interessant i denne sammenheng, er den sterke motoren og de gode terrengegenskapene. Prisen er 249.000 kroner.

Dreimomentet fra den femsylindrede turbodieselen på 2,5 liter er klassens råeste med 300 Nm ved 2.000 o/min. Motoren yter 122 hestekrefter. Den er også alene i klassen om å ha skivebremser rund baut.

Lasteplanet på Defenderen er klønete fordi hjulhusene er i hele planets lengde. Den er registrert for tre personer, men har ikke plass for bagasje bak setene som mange av konkurrentene.

Konklusjon

Nissan King Cab tilfredstiller omtrent det du måtte ha av bilbehov. Den er ikke så godt egnet til langkjøring og det blir ikke mer enn to på tur med grønne skilter. Bortsett fra dette er King Cab en bil som vi svært gjerne skulle eid. I forhold til en stasjonsvogn med grønne skilter har den mange ekstra funksjoner som vi satte veldig pris på. For eksempel stor lastekapasitet, høy tillatt tilhengervekt og veldig god fremkommelighet. I tillegg har denne bilen klimaanlegg og ABS bremser som standardutstyr og det er forholdsvis uvanlig på pickuper.

Vi har også testet King Cab mot konkurrentene fra Toyota og Mitsubishi, og resultatet vil du kunne lese i nærmeste framtid på DinSide.

Tekniske data finner du på denne lenken.