Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke til å underslå, vi trives med Saab 9-5 Aero. Men konkurrenter har den 250 hesters sterke svensken likevel.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi trives bak rattet på den digre svensken. Usminket og rå i det ene øyeblikket, kjærlig og omsorgsfull i det neste.

Men med 650.000 kroner i neven – som Saab 9-5 Aero med automatgir koster – banes veien for enkelte konkurrenter.

Borgerkrigen

Og nærmest er Volvo med sin V70 T5. Bilen har en femsylindret turbomotor med 250 hester, men greier ikke å matche 9-5 hva gjelder kjøreegenskaper. Volvo V70 T5 er derimot mer komfortorientert – og billigere. Volvo forlanger nemlig bare 628.400 kroner for V70 T5. I utgangspunktet fristende, men utstyrsnivået i Volvo er dårlig sammenliknet med det du finner av godsaker i 9-5 Aero.

Konkurranse også fra Tyskland

I den dyrere enden av skalaen finner vi to tyskere. Begge fra Syd-Tyskland. Audi har sin nylig oppgraderte A6 med 2,7 liters bi-turbo og 250 hester under panseret, mens BMW satser tradisjonelt med sin tre-liters sekser på 231 hester. Audi har dessuten fordelen av firehjulsdrift, quattro, mens BMW holder seg til bakhjulsdrift. Sammenliknet med Saab 9-5 Aero er de imidlertid dyre. Audi forlanger 714.000 for sin A6 2,7T Avant mens BMW tangerer 700.000 hårfint med en pris på 701.300 kroner for 530 iA Touring.

For kompromissløs?

Konklusjon og konkurrenter

Vi innledet denne testen med en viss skepsis. For forhjulstrukne biler med 250 hester har visse tendenser til å bli vel overmotoriserte. Saab 9-5 Aero er ikke overmotorisert, men det er helt tydelig at grensen har rykket nærmere med effektøkningen på tyve hester fra forrige generasjon Aero.

Det er derfor hevet over enhver tvil at 9-5 Aero er noe av det mest sportslige og komproissløse du kan gå til anskaffelse av i klassen. Noen vil mene at 9-5 Aero har blitt for kompromissløs.