Konklusjon og konkurrenter

Vi avsluttet forrige kapittel med å spørre om C 270 T CDI er verdt 575.000 kroner. Vi er fristet til å svare ja.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nå kan man selvsagt si at ingen bil er verdt så mye penger og at de aller fleste kan klare seg med en Golf stasjonsvogn. Men hvis man først har 600.000 kroner og har bestemt seg for å bruke disse på en stasjonsvogn, er C 270 T CDI etter vårt syn et interessant alternativ.

Fleksibel

De aller beste argumentene for bilen er den flotte motoren, den opplevde kvaliteten og den høye komfortgraden. I tillegg er bilen svært fleksibel i den forstand at den egner seg ypperlig både som langturbil og familiebil - og til og med som bybil. Sistnevnte begrunner vi som nevnt med kombinasjonen av automatkassen, den gode svingradiusen og parkeringssensorene.

Likevel, C 270 T CDI har flere tøffe konkurrenter. Før du tar ditt endelige valg, bør du se nærmere på minst to av dem, nemlig BMW 330 XD og Audi A4.

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI Tiptronic quattro

Audi A4 er i likhet med C-klasse en relativt ny bil. Faktisk er det kun noen få uker siden stasjonsvognutgaven, Avant, ble introdusert i det norske markedet. Vi fikk et positivt inntrykk av den nye stasjonsvognen da vi stiftet bekjentskap med bilen i Berlin i slutten av august.

Automatkasse og firehjulsdrift

Det motoralternativet som er mest aktuelt i vår sammenheng, er 2,5 V6 TDI. Denne motoren yter 370 Nm ved lave 1.500 o/min og hele 180 hestekrefter. Med denne motoren under panseret koster A4 Avant 545.200 kroner. Da er automatgirkasse inkludert i prisen. Velger du Mercedes må du betale snaue 23.000 for en automatkasse. I tillegg er A4 firehjulsdrevet, i motsetning til C 270 CDi.

Tregere og tørstere

Audi Avant 2.5 TDI er noe tregere enn C 270, og bruker 9,7 sekunder fra 0-100. Motoren er også noe tørstere enn Mercedes-motoren. A4 er 1 centimeter lengre enn C 270 og bagasjerommet er temmelig nøyaktig like stort.

Det som taler mot A4 er først og fremst den mindre og eldre motoren. Men når det gjelder design står A4 seg godt sammenlignet med sin konkurrent. I tillegg gir Audi 3 år nybilgaranti, i motsetning til Mercedes-Benz, som kun gir 2 år.

BMW 330Xd Touring

BMW 330 Xd Touring har som navnet tilsier den største motoren av de tre kombattantene. Den 3 liter store turbodieselmotoren yter 184 hestekrefter og hele 390 Nm ved 1.750 o/min. 330 XD er også raskest og klarer 0-100 på 8,8 sekunder.

330 XD koster 616.200 kroner og er dermed i utgangspunktet dyrere enn C 270. Men det faktum at automatkasse og firehjulsdrift følger med på kjøpet er med på å rettferdiggjøre den noe høyere prisen. Motoren er som nevnt også både større og sterkere enn Mercedes-motoren.

330 XD er 5 centimeter kortere enn C 270 og har et noe mindre lasterom. BMW gir i likhet med Mercedes 2 år nybilgaranti.

Vi har testet BMW 330d. Testen finner du her.

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/o/min0-100
MB C 270 T CDI aut.597 5402 685170370/1.6009,4
Audi A4 2.5 V6 TDI Tiptronic546 3002 496180370/1.5009,7
BMW 330Xd aut.616 2002 926184390/1.7508,8

Konkurrenter: str., forbruk
LengdeBreddeHøydeBag.romForbruk
MB C 270 T CDI aut.454173147470/1.3840,71
Audi A4 2.5 V6 TDI Tiptronic454176143442/1.1840,87
BMW 330Xd aut.448174144435/1.3450,87

Svenske alternativer

Selv om Audi A4 og BMW 3-serie er de mest opplagte konkurrentene, finnes det flere andre alternativer til C 270 T CDI. Både Opel Omega 2.2 DTI (391.000), Saab 9-5 3.0 V6 TDI (543.000) og Volvo V70 D5 (473.000) henvender seg til de samme kjøpergruppene, selv om de alle er noe større enn C-klasse stasjonsvogn. Legg også merke til at disse bilene er tildels mye billigere enn C 270 T CDI.

Du finner en full oversikt over alle våre tester her.

Du finner mer informasjon om C 270 T CDI her.