Konklusjon og konkurrenter

Kraftig dieselmotor og firehjulstrekk er billigst i Audi. Vår testbil koster 502.300 kroner, nærmeste konkurrent, som er BMW 330 XD, koster 575.000 kroner.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du ser på biler i denne klassen er det de tradisjonelle konkurrentene som peker seg ut. Skal du ha firehjulstrekk fremstår A4 2.5 TDI Quattro som rene røverkjøpet, sammenliknet med BMW 330 XD som havner i et litt annet prissjikt. Hvis firehjulsdrift ikke er viktig kan også Mercedes-Benz C 270 CDI og Volvo S60 D5 være to alternativer.

BMW 330 XD

Vi har ikke kjørt BMW 330 XD, men vi har kjørt 330 D. Denne bilen koster 540.000 kroner med bakhjulstrekk og 575.000 kroner med firehjulstrekk. Kjøreegenskaper og ytelser er av øverste klasse og den har en motor som ytelsesmessig tangerer motoren i Audi A4 2.5 TDI quattro.

Test: BMW 330 D Touring

Test: BMW 330 XI Touring

Mercedes-Benz C270 CDI

Mercedes C270 CDi har et godt tak på komforten, og i likhet med Audien har også den skikkelig kraft fra motoren. Vi har en C 270 CDI på test denne uken, og det vil i nærmeste fremtid komme en test av denne bilen på DinSide. Mercedes C270 CDI koster fra 551.500 kroner.

Test: Merceds-Benz C220 CDI

Volvo S60 D5

Volvo kom i høst med en glimrende ny motor på dieselsiden. Det er en femsylindret rekkemotor som kan leveres både til S60, V70 og S80. Vi har prøvekjørt den på en lansering i utlandet og inntrykket derfra er entydig positivt. I tillegg er den billig. Volvoen starter på 419.900 kroner, men vær oppmerksom på at mengden med standardutstyr på Volvo ikke er omfangsrikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjøring: Volvo S60 D5

Konklusjon

Det er ikke noen tvil om at Audi A4 2.5 TDi quattro er en bil vi liker. Mye sikkerhet er på plass som standardutstyr, men er du kravstor på sport- eller luksussiden må du finne deg i å bla opp en bunke med tusenlapper i tillegg. Vår bil hadde for eksempel ekstrautstyr for nesten 100.000 kroner, men konstantfartsholder var likevel ikke å finne.

Tekniske data finner du på denne lenken.