Konklusjon og konkurrenter

Renault Clio 1.2 Dynamique innfrir på de fleste områder bortsett fra motor. Når det gjelder komfort mer en innfrir den lille franskmannen.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vår testbil koster i utgangspunktet 164.900 kroner. Den var i tilegg utstyrt med en ekstrautstyrspakke (manuelt klimaanlegg, radio/CD, varmedempende frontrute og aluminiumsfelger) og metalikk lakk slik at prisen ble 179.800 kroner.

Småbilklassen er preget av to ting, Toyota Yaris som suverent mestselgende, og at mange kanskje utsetter kjøpet av Volkswagen Polo i påvente av ny modell.

Toyota Yaris 1,3 Sol

Yarisen er i utgangspunktet 7.000 kroner dyrere enn Renault Clio. Yaris har en 86 hestekrefters 1,3 –liters motor, 11 hestekrefter mer enn Clio.

Yaris leveres standard med kun to kollisjonsputer, Clio har fire. Test av Yaris kan du lese her.

Peugeot 206 XT 1,4

Drøye 3 tusenlapper billigere enn Clio er populære 206, klassens nest mest solgte bil. 75 hestekrefter fra en 1,4-liters motor gjør at 206 har ganske like ytelser som Clio.

På samme måte som Yaris leveres 206 med kun to kollisjonsputer, de fleste konkurrentene har fire. Vi har testet GTI-utgaven av 206, testen kan du lese her.

Volkswagen Polo Comfortline 1,4

Som nevnt kommer ny Polo i mars, men vi tar den allikevel med her. I Polo som koster under tusenlappen mindre en Clio som trdørs, og noen tusenlapper mer som femdørs, sitter det en 1,4-liters motor på 75 hestekrefter.

Polo har fire kollisjonsputer som standard, og vår test kan du lese her.

Opel Corsa Comfort 1,2

For 1,3 tusenlapp mindre enn det du må betale for Clio kan du bli eier av en Opel Corsa. Like mange hestekrefter og svært like ytelser er resultatet av en sammenligning mellom Clio og Corsa.

Corsa har fire kollisjonsputer som standard. Vår test kan du lese her.

Skoda Fabia Comfort 1,4

Fabia koster det same som Clio. Skodaen er plassert litt etter hovedfeltet på salgsstatistikken. I Fabia sitter en tilsvarende motor som i Polo, den yter 75 hestekrefter.

Konklusjon og konkurrenter

Også Fabia leveres med fire kollisjonsputer som standard. Test finner du her.

Veldig like

Bilene i denne klassen er priset tett, og er veldig likt motorisert. Smak er her et relativt fornuftig valgkriterium.

Et område Clio skiller seg ut på er kjørekomforten, den er så god at Clio vil fungere godt som en bybil som en gang i blant legger ut på langtur.