Konklusjon og konkurrenter

BMW 318 iA er slett ikke lytefri – og prisen er høy, selv uten automatgir.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW vet å ta seg betalt. Automatgiret i vår testbil koster 20.200 kroner i tillegg til de 346.000 kronene BMW forlanger for 318 i basisversjon, noe som altså fører til at det som tidligere var innsteget i BMW sitt rike har blitt uoppnåelig for mange. Og det som slår oss når vi kjører BMW 318 iA er hvor avmagret den virker. Utstyrsnivået er riktignok høyst tilstrekkelig, men setene, det billige rattet, stålfelgene og mangelen på blanke lister får den likevel til å se ut som et av bilverdenens svar på anoreksi.

Tar seg godt betalt

Og sammenlikner vi mot konkurrentene er det lett å se at BMW tar seg godt betalt. For ser vi på hva en 318 i uten automatgir koster er det mye å velge i. BMW skal nemlig ha 346.000 kroner for bilen.

Alfa Romeo og Audi

Det gir deg muligheten til å velge en Alfa Romeo 156 1,8 TS. Riktignok greier ikke motoren å mønstre mer enn 169 Nm, men 140 hester lar seg likevel høre – og sammenliknet med BMW er den er røverkjøp. 307.500 kroner forlanger Alfa Romeo.

Også Audi A4 1,8 T er rimeligere enn BMW 318 i. Med en firesylindret turbomotor med 150 hester og 210 Nm i dreiemoment er dessuten A4 sterkere enn BMWen. Audi forlanger 344.700 kroner for A4 1,8 Turbo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo og Mercedes-Benz dyrere

Både Mercedes-Benz og Volvo er dyrere enn BMW 318 i. Mercedes-Benz C180 koster 359.900 kroner . Da får du en velkjørende bil, men den kan ikke måle seg med BMW hva gjelder sportslighet og kjøreglede. Motoren er dessuten lat i forhold til motoren i 318, bare 129 hester yter den – dreiemomentet er 190 Nm.

Også Volvo S60 2.0T er en konkurrent rent størrelsesmessig. Men med 180 hester og 240 Nm utklasser den resten av konkurransen med sin sterke motor. Prisen er også høyere. Hele 368.900 kroner forlanger Volvo for S60 2.0T med manuell girkasse.

Ikke vårt valg

I dette selskapet ville nok vi valgt BMW 318 iA bort. Rikitgnok har den en svært bra motor, et komfortabelt understell og lavt støynivå – men dårlige seter og inntrykket av å kjøre en innstegsmodell blir vel påtrengende. Når du betaler nesten 369.200 kroner for 318 med automatgir bør du forvente mer enn hva BMW 318 iA greier å levere.