Konklusjon og konkurrenter

Det er ingen andre som kan grave frem en bil i denne klassen med firehjulsdrift. Dropper du firehjulstrekket lysner det litt, men med V8 diesel er det allikevel tynt.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Audi A8 har tradisjonelt konkurrert med biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Jaguar XJ-serien. Jaguar tilbyr ikke diesel i det hele tatt, BMW 740 d forsvant ut med den gamle 7-serien og da er det Mercedes-Benz som står igjen med S 400 CDI. Vi drister oss dermed til å ta med noen bensindrevne biler også for å fylle opp litt med valgmuligheter.

Mercedes-Benz S 400 CDI

Vi har dessverre aldri kjørt denne bilen, men kan spekulere litt i hvordan det vil føles basert på prøvekjøring av S 500 og med en titt på de tekniske dataene til S 400 CDI. Den siste S-klassen kom i 1999 og har fått regjere en periode med gammel BMW 7-serie og gammel A8. S-klassen har fått et godt grep om luksusbilsegmentet og S 400 CDI med fireliters V8 motor, 250 hestekrefter og 560 newtonmeter har nok sin skare med fans. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 7,8 sekunder og det raskt. Med tilhørende fleksibilitet i fart er dette en slager blant grovkalibrede dieselbørser. Prisen er på bilen starter på 1.244.600 kroner.

Test: Mercedes S 500

BMW 7-serie

Den nye 7-serien til BMW har på godt og vondt tatt pusten fra de fleste når det gjelder design. Det er delte meninger om det meste på dette punktet. Interiøret har særlig vært gjenstand for debatt. Kjøreegenskapene har det visst nok ikke vært mye å utsette på. 735 IA med 272 hestekrefter starter på 1.096.000 kroner og 745 IA starter på 1.279.000 kroner. Test av 745 IA kommer på DinSide i februar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar

Er du inne på å kjøpe Jaguar kan XJ Executive 4.0 eller en Sovereign være noe og tenke på. Begge bilene kommer med den samme motoren som er en 4-liters V8-motor på 284 hestekrefter. Dette er heller ingen ny bil, men den britiske elegansen holder seg godt sammenlignet med hvordan mange av konkurrentene eldes. Vi har dessverre dårlig med tester av disse bilene også, men prisene for de to nevnte modeller er 1.029.100 kroner for XJ Executive og 1.070.000 for Sovereign.

Konklusjon

Vi kan si med en gang at du skal være særs kresen og kanskje en smule sær for ikke å like en bil til over 1,2 millioner kroner, og selv om A8 3.3 TDI har klart seg bra gjennom denne testen er det ting som sier oss at du bør tenke deg om en gang eller to før du velger A8 nå. Står en A8 øverst på ønskelista og du er på jakt etter nytt, kan du vente i akkurat ett år, og vips så er den nye A8 på plass. Vi synes også til tider at dagens A8 minner mye om en oppblåst A6. Enn så lenge ville vi kanskje kunne ha kost oss med en S 400 CDI siden det er den nyeste bilen så langt med skikkelig dieselmotor. Hvis firehjulstrekk er viktig er valget derimot enkelt.

Tekniske data finner du på denne lenken.