Konklusjon og konkurrenter

En aldeles glimrende motor, gode kjøreegenskaper, rommelig og komfortabel – men blir snaue 270.000 kroner i drøyeste laget?

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Focus TDCi Trend stasjonsvogn koster 267.200 kroner dersom du ikke bestiller noe ekstrautstyr. Men noe utstyr må du ha, og da nærmer prisen seg 300.000 kroner. Vår bil var slett ikke prangende utstyrt, men hadde det man forventer i en bil i dag – med unntak av Flex-pack – det ga bilen en pris på 303.000 kroner. Med Flex-pack ble prisen 311.000 kroner.

Fra Tsjekkia

Dersom dine krav er sterk diesel og stasjonsvogn er likevel ikke konkurrentene så mange. Den største utfordreren blir Skoda Octavia Elegance 1,9 TDi. Med sine 110 hester og 235 Nm, nærmer den seg Forden hva gjelder ytelser. Dens største fordel er imidlertid plassen og prisen. For Skoda Octavia er større enn Ford Focus og med en pris på 256.980 kroner også rimeligere.

  • Les vår test av Skoda Octavia 1,9 TDi
  • Firehjulsdrift

    For det er et uomtvistelig faktum at Ford Focus TDCi er dyr, og Volkswagen Golf 1,9 TDi Comfortline 4motion er et bevis på det. Med firehjulsdrift, 100 hester og 240 Nm koster den 288.060 kroner – eller drøye 10.000 mer enn Focus som riktignok er sterkere, men som bare har drift på forhjulene.

    Ikke blant dieseleliten

    Konklusjon og konkurrenter

    I tillegg finnes Opel Astra 2.0 TDi Comfort og Citroën Xsara Hdi. Opelen utvikler 100 hester og 230 Nm fra to-liters slagvolum – og tilhører med andre ord slett ikke eliten hva gjelder effektive dieselmotorer. Citroën greier heller ikke å hevde seg. Bare 90 hester og 205 Nm står til din disposisjon trass i Common-Rail. Skuffende fra to-liter. Citroën er imidlertid rimelig. Den koster 232.800 kroner. Prisen for Opelen er 252.400 kroner.

  • Les vår test av Citroën Xsara Hdi her (NB! Dagens modell er oppgradert i forhold til bilen vi har testet)
  • Ikke rimelig

    Ford Focus TDCi Trend er ingen rimelig bil. Snaue 270.000 kroner er drøyt – og spesielt når du kan få den større og rimeligere Skoda Octavia. Ulempen med Octavia er imidlertid at motoren på langt nær greier å vise til samme styrke, fine gange og ikke minst komfort som motoren i Focus greier.

    Ford Focus TDCi Trend - konkurrenter
    PrisVolumHkNm/o/min0-100
    Ford Focus TDCi Trend267 2001 753115250/1.85011,0
    Skoda Octavia Elegance 1,9 TDi256 9801 896110235/1.90011,2
    VW Golf 1,9 TDi Comfortline 4motion288 0601 896100240/1.80013,2
    Opel Astra Comfort 2.0 TDi252 4001 998100230/1.95012,5
    Citroën Xsara 2,0 HDi SX232 8001 99790205/2.00011,6