Konklusjon og konkurrenter

Sportslig, lekker og med image – da er BMW kanskje det nærmeste. Eller kanskje en Alfa Romeo Sportwagon.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du har helt rett – konkurrentene kommer først og fremst fra Tyskland, men også Italia er representert. De vi har valgt har enten vanlig automatgir, eller mer spesielle girløsninger.

Litt alene

Trinnløse automatgirkasser kan du få hos Nissan og Honda, men de kan ikke tilby den totalpakken Audi har med sine Multitronic-biler.

Nye Audi A4 er en bra bil, og i dette tilfellet kanskje enda mer interessant med den spesielle girkassen. Er dine preferanser en kombinasjon av komfort og lavt forbruk er kombinasjonen nesten uslåelig.

BMW 318i A Touring

“Komfort og spennende motor” har vi skrevet tidligere om denne bilen. Den spennende motoren er som hos Audi en 2-liter, men den har bedre ytelser. 143 hestekrefter og 200 Newtonmeter er 13 hestekrefter og 5 Nm mer enn det Audi klarer. BMW 3-serie har like trangt baksete som A4.

Den nesten 40.000 kroner dyrere BMWen mangler blant annet elektriske vinduer bak og speilvarme for ha samme utstyrnivå som Audi A4 2.0.

Stasjonsvogn har vi testet her, og gir/motorkombinasjon kan du lese om her.

Mercedes-Benz C180T Pluss

2-litersvarianten av denne er ganske likt motorisert som testbilen. 129 hestekrefter og 190 Nm ved 3.700 o/min viser det. Automatgir og litt høyere egenvekt gir Mercedesen en del høyere forbruk enn A4.

De 25.000 kroner C180T Pluss koster mer enn A4 gir deg først og fremst større baksete.

Test av bilen, riktignok uten automatgir, kan du lese her.

Alfa Romeo Sportwagon 2.0 Selespeed

Dette er helt klart et sportslig alternativ. Girkassen er ikke en automat, men en sekvensiell girkasse med en automatfunksjon. 2-literen i Alfaen gir 150 hestekrefter, men er på italiensk vis ikke særlig dreimomentsterk – 187 Nm ved 3.800 o/min.

Dette er en klar outsider som er drøye 30.000 kroner dyrere enn A4. Forskjellen fra A4 består blant annet i mindre bagasjeplass, ikke antispinn og to færre kollisjonsputer. Men den er en god del sprekere.

Test av eneste konkurrent som gir deg mellomgass ved nedgiring kan du lese her.

Godt valg

Selv om du må plusse på et halvt hundre tusen i ekstrautstyr mener vi at Audi A4 Avant er et godt valg, der den mest alvorlige innvending går på bakseteplassen.

Konklusjon og konkurrenter

Det du får ekstra ved ved å kjøpe Audi fremfor rimeligere biler i familieklassen er bedre komfort og høyere kvalitetsfølelse i detaljene. Men du må være forberedt på å betale for det – for eksempel koster testbilen 50.000 kroner mer enn konsernbroren Volkswagen Passat som har 15 færre hester, men også automatgir. Vi synes også at de andre bilene i klassen er interessante og fortjener og bli vurdert opp mot A4 ved et eventuelt valg.

Her kan du se store bilder av Audi A4 Avant.