Konklusjon og konkurrenter

Volkswagen Polo har blitt en av klassens aller, aller, beste. Men det koster, for den er langt fra den billigste.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kvalitet koster er det noe som heter. Og Polo gjør akkurat det. Vår testbil koster i grunnversjon 166.440 kroner. Mye selv om ESP er standard.

Mange alternativer

For det finnes alternativer som er både rimeligere og bedre utstyrt. Fra eget hus kommer Skoda Fabia Comfort 1,4. Ikke bare er den bygget på samme plattform som Polo, den er med en listepris på 154.710 kroner sågar rimeligere. Utstyrsnivået er i tillegg bedre.

Dårlig utstyrt

Og slik kan vi holde på. Småbil etter småbil blinker seg ut som rimeligere og – i allefall på komfortbiten – bedre utstyrt enn lille Polo. For en vakker finish og en nærmest uovertruffen kvalitetsfølelse greier ikke å maskere det faktum at du i nye Polo må sveive vindene for hånd, manuelt låse dørene og leve med sidespeil som ikke lar seg justere eller oppvarme elektrisk. I det daglige, inn og ut av bomringen eller bare på byturen, er dette detaljer som lett kan vekke en slumrende irritasjon til live.

Volkswagen Polo 1,2 Trendline - konkurrenter
PrisVolumhkNm/o/min0-100
VW Polo 1,2 Trendline166.4401.19865112/3.00014,9
Peugeot 206 XR 1,1 Presence149 9001 1246094/2.80015,1
Skoda Fabia 1,4 Comfort154 7101 39768120/2.50015,4
Opel Corsa Comfort 1,2 16V159 4001 19975110/4.00013,0
Toyota Yaris 1.0 Sol158 8009986890/4.10012,9
Fiat Punto 60 S148 9001 24260102/2.50014,3
Renault Clio 1,2 16 V Dynamiqe159 9001 14975105/3.50013,0

ESP standard

Men en fordel har Polo. Best beskrevet er den gjennom sine tre bokstaver; ESP. At Polo nå tar skrittet og innfører dette som standard i småbilsklassen er bra, ikke minst fordi dagens småbiler stadig beveger seg ut på langtur. Og det er hevet over enhver tvil at ESP er med på å øke sikkerheten på glatt føre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjerrige Volkswagen

Konklusjon og konkurrenter

Synd er det bare at Volkswagen med Polo nok en gang beviser at de tar seg godt betalt for sikkerhet – og at de som før ikke er spesielt velvillige til å spesifisere biler som har et visst grad av utstyrsnivå. At ESP er standard er prisverdig, men at basale ting som elektriske vindusheisere, sentallås og elektrisk oppvarmede og justerbare speil er tilleggsutstyr er slett ikke bra.