Konklusjon og konkurrenter

Nye Nissan Primera er blitt en bil som bør kunne hevde seg, særlig alt standardutstyret imponerer.

Det eneste som virkelig savnes på listen er elektronisk stabilitesprogram. Foreløpig er det kun tilgjengelig i sammenheng med 2-liters motor, men vil etter hvert bli tilgjengelig også på 1,8-liter. Pristillegget vil være rundt 12.000 kroner.

Testbilen var en Primera 1,8 Tekna som koster 273.000 kroner, billigste utstyrsvariant er Visia til 249.900 kroner. Begge har seks kollisjonsputer.

Velutstyrt og treig

Nissan Primera 1,8 Tekna er spesiell i forhold til sine konkurrenter på to områder. Det ene er at den har mye utstyr, blant annet er den alene om å leveres standard med aluminiumsfelger. Det andre er at de fleste bilene det er naturlig å sammenligne med er litt sprekere, for eksempel når du maksimalt tillatt hastighet to sekunder raskere i enn Mitsubishi Galant 2,0.

De nærmeste

Volkswagen Passat 2,0 Trendline koster 4.000 kroner mer enn Primeraen. Passaten har kun fire kollisjonsputer, men leveres med ESP som standard. Bagasjerommet er ikke så stort som i Ford Mondeo 1,8 Trend (271.900 kroner) som har plass til 500 liter bagasje, og som i tillegg har 6 kollisjonsputer.

Toyota Avensis 1,8 Terra (270.200 kroner) har også et romslig bagasjerom. Den er ganske sprek med en 1,8-liters motor på 129 hestekrefter, men mangler en del utstyr i forhold til Primera. Som Avensis har Mitsubishi Galant 2,0 Comfort (269.900kroner) mer å rutte med når det gjelder hestekrefter, men mangler litt på listen over standardutstyr. Avensis stiller med seks kollisjonsputer, Galant med fire.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot 406 1,8 ST (270.000 kroner) er siste sedan vi skal sammenligne med. Den har fire kollisjonsputer, og er den eneste med mindre bagasjeromsvolum enn Primera.

Kommer, og kombikupè

Både Opel Vectra og Mazda 6 vil komme i sedanversjoner. De dukker opp i Norge i løpet av noen måneder, og er i størrelse ganske lik Primera.

Av andre sedaner ligger billigste Audi A4 og Alfa Romeo 156 på samme prisnivå som Nissan Primera 1,8 Tekna.

Hvis ikke sedan er avgjørende, finnes det en del sterke konkurrenter i kombikupè-utførelse. Det kan være nyttig å se nærmere på biler som Renault Laguna og Skoda Octavia.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter

Nissan Primera gir deg mye god bil for pengene. Som sagt er listen over standardutstyr omfattende. At nye Primera i tillegg har et spennende utseende bør gjøre den aktuell for mange.

Vår innvending har vært motoren, men ett trinn opp i motorstørrelse koster nær 37.000 kroner. Da får du riktignok en nyutviklet toliter på 140 hestekrefter, men prishoppet er drøyt.