Konklusjon og konkurrenter

Volvo S60 AWD er billigere og kvikkere enn konkurrentene før ekstrautstyret skal spesifiseres.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og ekstrautstyret spiser raskt opp prisforskjellen til de nærmeste konkurrentene. S60 AWD er magert utstyrt i utgangspunktet, prisen på 503.400 kroner inkluderer ikke engang aluminiumsfelger. Vår testbil er typisk for Volvo, ferdig utstyrt er det montert ekstrautstyr for 103.330 kroner. Prislappen blir da 606.730 kroner.

Skiller seg ut

Tre konkurrenter fra Tyskland, og en fra de britiske øyer, utgjør en felles sekssylindret front mot Volvos femsylindrede lettrykksturbo. S60 slår dem alle på tidlig og kraftig dreiemoment, med unntak av Audi A4 3,0 V6 som er best på ytelser.

Også akselavstand og sporvidde skiller. Volvo har desidert størst sporvidde med 156 centimeter, og er bare slått av BMW 325 Xi med en centimeter på akselavstand.

Audi A4 3,0 V6 Quattro Tiptronic

616.500 kroner starter prisen på, og Audien har denne sammenligningens kraftigste motorisering med 220 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Nm ved 3.200 o/min.

Det holder ikke til å dra fra Volvo S60 AWD under øvelsen 0-100 km/t, A4 trenger 8,7 sekunder på jobben S60 utfører på 8,5. Det er toppfarten som er Audiens styrke, 238 km/t er hele 28 km/t fortere enn det Volvo klarer.

BMW 325 XI A

Sammenligningens eneste rekkesekser koster i utgangspunktet 543.000 kroner, og varter opp med 192 hestekrefter. Dreiemomentet er 245 Nm ved 3.500 o/min, og BMWen er den eneste som holder følge med S60 på sprinten 0-100 km/t.

Som for andre tyske biler er toppfart prioritert, med firehjulsdrift er den på 231 km/t. Både BMW og Audi har samme tendenser som Volvo når det gjelder hva som er standardutstyr.

Jaguar X-type 2,5 Executive aut.

568.100 kroner koster Jaguaren som er rimelig utrustet i utgangspunktet. Volvo og Jaguar deler Ford som eier, men det har ikke gitt seg utslag i gjenbruk av motorer. I Jaguaren sitter det en 2,5 liter V6 på 195 hestekrefter og med et dreiemoment på 241 Nm ved 3.000 o/min.

Også her går 0-100 km/t unna på under 9 sekunder, og toppfarten er midt imellom tyskerne og svenskene (8,9 s/220 km/t).

Volkswagen Passat 2,8 V6 4MT

Med en pris på 513.290 er Passat den som ligger nærmest Volvo i startpris. Under panseret finner du en 2,8-liters V6 med 193 hestekrefter og et dreiemoment på 280 Nm ved 3.200 o/min. Den sørger for en toppfart som de andre tyskerne, men Passaten er den eneste som er nærmere 10 sekunder i akselerasjonstesten (233 km/t/ 9,8 s).

Ved siden av å være relativt rimelig i utgangspunktet, er også Passaten greit utstyrt.

S60 er der

Alle de konkurrentene vi har sammenlignet med har firehjulsdrift som gir økt kjøreglede, det har også Volvo S60 AWD. Den kan konkurrere med prestisjemerkene på alle områder, og motoren er svært trivelig og sprekt bekjentskap.

Konklusjon og konkurrenter

Eneste innvending vi har mot S60 i dette selskapet er at den mangler litt på den sportslige kjørefølelsen, men til gjengjeld er det ingen som matcher svensken når det kommer til komfort i førersetet.

Det er dumt å overse Volvo S60 AWD hvis du skal kjøpe bil i denne kategorien. En tilleggskonklusjon er at vi mener de 25.000 kronene det koster å oppgradere en forhjulsdreven S60 2,4 T er vel anvendte penger.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.