Konklusjon og konkurrenter

Den nye motoren har plassert PT Cruiser nærmere konkurrentene i pris, og når det gjelder fleksibilitet kan den hamle opp med de beste.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er allikevel slik at du må ofre litt for utseendet. Kvalitetsfølelsen i interiøret er ikke helt som hos europeiske konkurrenter, men sikkerhetsnivået er akseptabelt med for eksempel fire kollisjonsputer.

Billigere

Den nye 1,6-liters motoren gjør at PT Cruiser starter på 247.000 kroner med utstyrsnivå Classic. Testbilen med utstyrsnivå Touring koster i utgangspunktet 272.000 kroner, og har da følgende utstyr utover inngangsmodellen: 16-tommer lettmetallfelger, manuelt klimaanlegg, sotet glass, tåkelys og takkonsoll med blant annet kompass.

Valget

Alle de andre bilene i oversikten under leveres med tre års nybilgaranti, Chrysler PT Cruiser leveres bare med to års garanti. Når det gjelder hva du får av utstyr og motor for pengene er PT Cruiser mye nærmere konkurrentene med den nye motoren.

Konklusjon og konkurrenter

Du får imidlertid noe ekstra med PT Cruiser. Ved siden av god fleksibilitet får du et eksteriør du antakelig ikke blir likegyldig til så lenge du eier bilen. Og du får oppmerksomhet. Til tross for at det ikke sitter en 5,7-liters V8 under panseret er PT Cruiser en bil med nok gode sider til at du med god samvittighet kan sette den på listen over interessante biler i fleksibilklassen.

Her er en oversikt over PT Cruisers konkurrenter:

Honda Stream og Opel Zafira

Disse to har det til felles at de leveres med syv seter. Begge har fornuftig løsninger for oppbevaring av den tredje seteraden. 125 hestekrefter har de også felles, men 1,8 literen i Zafira Comfort (279.500 kroner) er sterkere enn 1,7-literen i Stream ILS (266.800 kroner).

Ellers så skiller de seg ikke så mye fra PT Cruiser når det gjelder utstyr, bortsett fra at i Honda Stream må du betale ekstra for aluminiumsfelger.

Vi har testet Honda Stream, og en 2,2 liters variant av Opel Zafira.

Renault Scenic 1,6 Privilege

Trendskaperen Scenic (253.000 kroner) er relativt rimelig, og godt utstyrt. I tilegg til utstyret vi finner hos PT Cruiser er Scenic utstyrt med seks kollisjonsputer istedenfor fire. Motoren på 1,6 liter er på 110 hestekrefter.

Vi har testet Scenic med en 2-liters motor.

Citroën Xsara Picasso 1,8

Også Xsara Picasso (239.500 kroner) er en relativt rimelig franskmann, men her må du regne med rundt 15.000 kroner ekstra til klimaanlegg og aluminiumsfelger. Citroën har plassert en 1,8-liter på 117 hestekrefter under panseret.

Vi testet en 1,6-liters versjon av Picasso.

Mazda Premacy 2,0 Exclusive

En 2-liters motor på 130 hestekrefter betyr at Premacy (277.900 kroner) er den motorsterkeste i denne sammenheng. Omtrent samme utstyrsnivå som PT Cruiser, med unntak av at Premacy leveres uten aluminiumsfelger.

Test av Premacy med 1,8-liters motor.

Nissan Tino 1,8 Ambience

Tino (272.900 kroner) med 1,8 liters motor har omtrent akkurat de samme ytelsene som PT Cruiser, men med maksimalt dreiemoment nesten 2.000 o/min tidligere. Det gjør nok at den føles en del sterkere. Utstyrsnivået er ganske likt.

Vi har testet Tino i denne versjonen.

Toyota Corolla Verso 1,6 Sol

Den siste bilen vi tar med i denne oversikten er helt ny. Corolla Verso (255.000 kroner) mangler aluminiumsfelger på listen over standardutstyr. 1,6-literen i Corolla Verso yter 110 hestekrefter, men Verso er over 150 kilo lettere enn PT Cruiser så den vil nok føles sprekere.

Vi har testet Corolla Verso.

Store bilder av Chrysler PT Cruiser 1,6 Touring