Konklusjon og konkurrenter

Volkswagen Passat W8 handler mye om den nyutviklete motoren, og bilen kan fungere som kamuflert forbruk.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Er du fintfølende og ønsker en anonym bil med voldsom motor kan Passat W8 være løsningen. Den er mindre prangende enn BMW, Audi og Mercedes, men blir av de fleste avslørt på lyd og antallet rør det kommer eksos ut av. Få vil imidlertid kunne avsløre deg som en som har brukt tilsvarende tre standard firmabiler med penger på en bil.

Åtte sylindere

Ytelse i form av hestekrefter og dreiemoment er en ting. Noe helt annet er følelsen av åtte sylindere under panseret. Lyden og den jevne tilgangen på kraft, kanskje spesielt i høyere hastigheter, er vanskelig å oppnå uten å være generøs med sylinderantallet.

Vi ser nærmere på tre konkurrenter, alle tyske, alle laget for Autobahn, og ingen av dem er spesielt prisgunstige i Norge.

Audi A6 4,2 40V Quattro

Det er bedre plass under panseret i A6, og en V8 har vært på plass siden 1999. Det er en 4,2-liter på 300 hestekrefter, og med 400 Newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min. Prisen starter på 1.036.700 kroner som Avant.

A6 er en større bil, og er bedre støyisolert og med bedre fjæringskomfort. Audien er eneste i dette selskapet som kommer med 16-tommers felger som standard, de andre kommer på 17-tommers felger.

  • Tester av Audi A6 finner du her
  • Artikkelen fortsetter under annonsen

    BMW 540 IA Touring

    BMW er kvikkest av bilene vi ser nærmere på, men er også den eneste uten firehjulsdrift. En 4,4-liters motor på 286 hestekrefter leverer hele 440 Nm ved 3.600 o/min.

    BMW kan kjøreegenskaper, og når vi i denne testen har sutret litt over at det har vært vanskelig å få den gode følelsen bak rattet i en Passat W8, er det mye BMWs 5-serie som er referansen. Det er likevel ikke tvil om at Passaten hadde gitt BMWen alvorlige problemer med å holde følge, særlig hvis svingene kommer tett og firhjulstrekken kan utnyttes.

    En 540 blir din for 982.000 kroner.

  • Tester av BMW 5-serie finner du her
  • Mercedes-Benz E 430 TE 4matic

    Det vil kanskje føles rart å legge 1.140.300 kroner på bordet for en bil som allerede har fått en avløser som sedan, og snart vil få det som stasjonsvogn. Det du får er en 4,3-liter med 279 hestekrefter og 400 Nm ved 3.000 o/min.

    E430 er med 243 km/t den eneste her som har oppgitt toppfart under 250 km/t. E-klasse har klassens største bagasjerom, hele 600 liter er det plass til.

  • Tester av Mercedes-Benz E-klasse finner du her
  • Hvem da?

    Konklusjon og konkurrenter

    VW Passat W8 er ikke en bil i prestisjesegmentet. Det er en mellomklassebil med suveren motor og imponerende kjøreegenskaper. Passat W8 er den råeste Passaten, og den råeste bilen du kan få som bare ser ut som en litt jålete utgave av biler under firmabilgrensen. Det er likevel litt vanskelig å se hvilke kunder i Norge som skulle falle for denne kombinasjonen.

    Vi lot oss begeistre av Passat W8. Bilen er grei, men motoren er strålende og veigrep realt. En typisk bil som det er gøy å være sammen med hvis du ikke skal ta konsekvensene. Pris og forbruk er av de konsekvensene du først vil møte.

    Er du fristet kan du prøve å overtale en forhandler å sette en pris på bilen, de klarer det nok med et salg i kikkerten.

    Gå ikke glipp av fotoalbumet.