Konklusjon og konkurrenter

En bil for spesielt interesserte som har gjennomgått en imponerende innvendig utvikling.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Til tross for utviklingen, Mercedes-Benz G 270 CDI er en bil som må interessere for å fungere. Da får du også alt du kan be om, men vi benytter igjen muligheten til å nevne at den kan leveres med en 400 CDI motor.

En konkurrent

Som toseter har den kun en konkurrent, en annen bil med et klassisk offroad navn; Toyota Landcruiser. En Landcruiser 100 med en 4,2-liters sekssylindret diesel på 204 hestekrefter koster 564.000 kroner som toseters varebil. Landcruiseren er 150 kilo tyngre, men har større dreiemoment med 430 Nm/1.400 o/min.

Noe som ligner

Bilen som har fulgt en liknende utvikling som Geländewagen er britiske Land Rover Defender. Like klassisk gammelmodig i sin ytre fremtoning, men Defenderen har ikke fulgt samme indre utvikling som Geländewagen. En Defender 110 på grønne skilt koster 285.000 kroner, og leveres med en 2,5 liters diesel på 122 hestekrefter og med et dreiemoment på 300 Nm ved 2.000 o/min. Defender kan ikke leveres med automatgir.

Et trinn til siden

På begge sider av 400.000 kroner er det noen store firehjulstrekkere som fortsatt kan leveres på avgiftgunstige grønne skilter. Jeep Cherokee, Land Rover Discovery og Nissan Terrano ll er blant de på riktige siden av grensen, i mens Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol og Toyota Landcruiser 90 bikker over.

Trivdes

Konklusjon og konkurrenter

Det var ikke vanskelig å trives med Geländewagen, og med den avgiftsgunstige registreringen sparer du 400.000 kroner. Likevel mener vi at Mercedes-Benz 270 CDI er en bil med så sære kvaliteter at spesielle behov skal fylles for å forsvare prisen på 572.300 kroner, men for sære entusiaster må dette være nær drømmebilen. Dessuten er Mercedes-Benz G 270 CDI svært velutstyrt.

Gå ikke glipp av store bilder her.