Konklusjon og konkurrenter

Det krymper inn med gode tilbud med to seter, men noen finnes det enda. Og godbitene er stort sett store tunge og har firehjulstrekk.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Store deler av de attraktive varebil klasse 2-bilene er borte. Mitsubishi Pajero klarer seg og trenger ingen modifiseringer for å få inn statskassa. inn. Dermed blir en stor firehjulstrekker med 115-hesters dieselmotor lettere tilgjengelig.

Noen andre kandidater

Toyota Landcruiser 90 er en opplagt kandidat. I billigste variant koster den 335.100 kroner. Det er da uten skinn, automatgir og skjermutbyggere. I VX-utførelse koster den fra 401.000 kroner og da er det nevnte utstyret på plass. Motoren er den samme i begge bilene og yter 163 hestekrefter og 343 newtonmeter. Nissan Patrol 3.0 klarer også kassa. Prisen for Patrol med grønne skilter starter på 372.000 kroner for billigste variant. Patrol har en 3-liters dieselmotor med 158 hestekrefter og 354 newtonmeter. Land Rover Discovery TD5 har en femsylindret dieselmotor med 138 hestekrefter og 300 newtonmeter. Den starter på 352.000 kroner. Disse bilene har jevt over større motor enn vår Pajero, men prismessig ligger de forholdsvis nærme.

Konklusjon

Vi synes Mitsubishi Pajero 2.5 GLX som toseter er et godt valg, men etter denne sammenligningen burde den vært enda billigere. En ribbet landcruiser med 163 hestekrefter koster faktisk mindre. Bortsett fra at den er litt høyt priset, er vi totalt sett veldig fornøyd med Pajero 2.5 GLX. Motoren er liten, men klarer seg akkurat, svært god fremkommelighet og enormt med bagasjeplass er hovedpunktene vi sitter igjen med etter vår prøvekjøring.

Tekniske data finner du på denne lenken.