Konklusjon og konkurrenter

Mondeo har fått en hard konkurrent når det gjelder kjøreegenskaper, de andre må slite med at også Vectra gir en høy kvalitetsfølelse.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skal vi spå om resultatet av en sammenlikningstest tror vi kanskje at Mondeo får beholde posisjonen når det gjelder kjøreglede, men at Opel Vectra blir den nye malen for kjørekomfort i mellomklassen.

Kun Elegance

Vil du ha den største dieselmotoren i Opel Vectra får den kun med utstyrsnivå Elegance. Prisen er 321.500 kroner. Billigste diesel er 2,0 DTI med 100 hestekrefter og utstyrsnivå Comfort til 279.500 kroner, og aller billigst er en 1,8 liter bensinmotor på 110 hestekrefter som koster 244.500 kroner i Club-versjon.

Vi tipper

Nærmeste konkurrenter blir nok Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Tilbudet av mellomklassebiler med moderne dieselmotorer er imidlertid stort, og de fleste produsenter har et godt dieselalternativ i sine prislister.

Også prisnivået Vectra ligger på gjør at det er mest fornuftig å se nærmere på de tyske konkurrentene, men hvis du skal på handletur kan det være interessant at biler som Mitsubishi Carisma, Peugeot 406, Citroen C5, Renault Laguna, Toyota Avensis og Nissan Primera ligger i prisspennet mellom 270.000 kroner og 320.000 kroner.

Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia

Ford Mondeo er kongen i klassen når det gjelder dreiemoment, hele 330 Nm ved 1.800 o/min leverer den nye TDCi-motoren. Med 130 hestekrefter har den 5 flere enn Vectra, og sammen med Volkswagen Passat en av få mellomklassebiler med dieselmotor som klarer 0-100 km/t på under 10 sekunder. Ghia-versjonen koster i overkant av 20.000 kroner mer enn Vectra.

Her kan du lese vår test av Mondeo med 130 hestekrefters TDCi-motor.

Volkswagen Passat 1,9 Tdi 130 Highline

Velutstyrte Passat i Highline-versjon er den rimeligste av disse tre bilene, på prislappen står det 315.920, og du får til og med et gir ekstra på kjøpet siden 1,9-liters Tdi i versjonen med 130 hestekrefter leveres med sekstrinns girkasse. Også Passaten er med 310 Nm/1.900 o/min mer dreiemomentsterk enn Vectra. Passaten har 475 liters bagasjerom, de to andre byr på 500 liter.

Vi har testet en Passat med riktig motor og feil karosseri, stasjonsvogntesten kan du lese her.

Bra bil

Konklusjon og konkurrenter

Nye Opel Vectra er blitt en bra bil med spesielt høy kjørekomfort. At den nå også har fått utseendet med seg vil antagelig medføre nye kunder i Opel-butikkene. Tidligere var alt ved Vectra på det jevne, nå er det bare utstyrsnivået og prisen som fortjener den betegnelsen.

Gå ikke glipp av store bilder!

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.