Konklusjon og konkurrenter

X-Trail plasserer seg i en bilklasse som kjennetegnes ved mange spennende alternativer og knallhard konkurranse. Vi mener likevel X-Trail fortjener å bli tatt med i vurderingen hvis du vurderer SUV i 300.000 kroners-klassen.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

X-Trail 2.0 Sport ESP koster 335.8000 kroner og er dermed den dyreste i en bilklasse som blant annet favner storselgeren Toyota RAV4 og nye Honda CR-V. Vi mener likevel X-Trail bør vurderes. Hvorfor?

Plass, motor og ESP

For det første er X-Trail med sine 451 centimeter blant de lengste bilene i sin klasse, noe som gir god plass, ikke minst for baksetepassasjerene. I tillegg er motoren sterk og effektiv, samtidig som den ikke er spesielt tørst.

Men det aller viktigste argumentet for X-Trail er det faktum at bilen foreløpig er den eneste SUVen i sin prisklasse som kan leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Et slikt elektronisk sikkerhetsnett er spesielt interessant i nettopp denne bilklassen.

Når det er sagt - vi holder fortsatt en knapp på Toyotas og Hondas alternativer, rett og slett fordi disse etter vårt syn gir et bedre helhetsinntrykk.

Toyota RAV4 2.0

Toyota RAV4 er riktignok en del mindre enn X-Trail, men fordi baksetene kan justeres i lengden blir bakseteplassen brukbar. Baksetene kan forøvrig også tas ut. RAV4 er laget av Toyota, noe som skulle borge for kvaliteten, og er dessuten et hyggelig bekjentskap. RAV4 2.0 er dessuten 25.000 kroner billigere enn X-Trail 2.0 Sport ESP. RAV4-motoren yter 150 hestekrefter, 10 mer enn X-Trail-motoren, og klarer seg med 0,88 liter per mil. Utseende er en smakssak, men vi vil likevel hevde at RAV4 er blant de peneste bilene i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • TEST: Toyota RAV4 2.0
  • Honda CRV-V ES

    Nye Honda CR-V kom på markedet i vår og fikk svært god kritikk da vi testet den i april. CR-V er med sine 458 centimeter den lengste bilen i klassen, selv om vi kan trekke fra litt for reservehjulet på bakluken. Ved hjelp av flyttbare bakseter kan man velge mellom svært rommelig bakseteplass og svært god bagasjeplass. Motoren, som har de samme ytelsene som RAV4-motoren, flytter CR-V ES fra 0-100 i løpet av 10,0 sekunder, det raskeste i klassen. Honda CR-V ES koster snaue 330.000 kroner, noen tusenlapper mindre enn X-Trail.

  • TEST: Honda CR-V ES
  • Konkurrenter: pris, motor
    PrisVolumhkNm/
    o/min
    0-100
    Nissan X-trail 2.0 Sport ESP335 8001 998140192/4.00011,3
    Honda CR-V ES329 9001 998150192/4.00010,0
    Kia Sportage Wagon 2.0 4WD268 4001 998118175/4.700-
    Land Rover Freelander 1.8i299 9001 796120165/2.75011,5
    Mazda Tribute 2.0 Tourer322 9001 989124175/4.50013,7
    Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI327 9001 999129190/3.50010,8
    Suzuki Grand Vitara 2.0 SE299 9001 995128174/2.900-
    Toyota RAV4 2.0309 2001 995150192/4.00010,6
    Konkurrenter: str., forbruk
    LengdeBreddeHøydeForbruk
    Nissan X-trail 2.0 Sport ESP4511771670,93
    Honda CR-V ES4581781710,91
    Kia Sportage Wagon 2.0 4WD444176165-
    Land Rover Freelander 1.8i4381811831,04
    Mazda Tribute 2.0 Tourer4401801770,97
    Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI4041701740,95
    Suzuki Grand Vitara 2.0 SE4201781740,93
    Toyota RAV4 2.04201741770,88


  • Her finner du mer informasjon om Nissan X-Trail 2.0 Sport ESP.
  • Her finner du en oversikt over alle de store firehjulstrekkerne.
  • Relaterte tester:

  • Kia Sportage Wagon 2.0
  • Land Rover Freelander 1.8i Open Air
  • Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI aut
  • Suzuki Grand Vitara V6