Konklusjon og konkurrenter

Det er hard kamp i mellomklassen og det er små detaljer som skiller konkurrentene fra hverandre.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Som nevnt i innledningen er det svært mye og velge blant, og konkurransen er tilsvarende hard, men Mazda 6 er helt klart et godt valg i denne klassen.

Mange fordeler

Mazda 6 har utvilsomt mange gode sider og vi kan i fleng nevne gode kjøreegenskaper, bra seter, skikkelig baksete, forholdsvis billig og greit utstyrt. I tillegg klarer motoren å gi noe som ligner et fraspark når du presser den litt opp i turtall.

Ford Mondeo 1.8 Ambiente

Minste motor i den nye Mondeo er på 1,8 liter og yter 110 hestekrefter. Prisen med klimaanlegg er 5.000 mindre enn for en Mazda 6, men da får du 10 hestekrefter mindre. Mondeo er også en bil vi er svært fornøyd med og som vi anbefaler. Det er trangt i toppen i denne klassen og vi blir nødt til å lage en duell mellom Mazda 6 og Mondeo for bestemme den nye klasselederen.

VW Passat 2.0

En av storselgerne i klassen er Passat, som lenge har hatt et godt grep på det norske folk. Passat er 2 centimeter lengre enn Mazda 6, men har likevel mindre bagasjerom. Plassen i kupéen er derimot gedigen i Passat, og særlig foran er det en drøm og oppholde seg. Passat 2.0 med klimaanlegg koster 284.290 kroner, men vil du ned på prisnivået til Mazda 6 må du nøye deg med 1,6-liter og 102 hestekrefter i Passat. Det koster drøye 240.000 kroner.

Konklusjon

Vi hadde store forventinger til Mazda 6 - og den innfridde. Mazda er rett og slett på rett spor, og hvis dette følges opp med flere modeller på samme nivå er det håp for bilprodusenten Mazda. En Mazda 2 er allerede på vei, det blir en bil i Fiesta/Polo klassen.

Les videre om utstyr og ytelser på denne lenken.