Konklusjon og konkurrenter

Dette feltet er tøft og hele gjengen er kompetente biler som bidrar med bøttevis av kjøreglede.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er vanskelig å velge bil i denne klassen, og selv om Ford Focus er en av de beste bilene i kompaktklassen, mangler den litt pepper til å hevde seg i toppen i dette følget.

God pris

Prisen, snaue 310.000 kroner, er det ikke mye å utsette på. Hvis vi sammenligner med Corolla T-Sport, Civic Type R, Golf GTI og Leon 1.8 Sport ligger den svært godt an. Det er kun Seat Leon med 180 hestekrefter som er billigere, og det er det som er problemet.

TIPS: En Golf GTI med den samme 180-hesteren som Seat Leon 1.8 Sport koster nesten 50.000 kroner mer. Vi håper ingen går på den ”spøken” og kjøper Golf i stedet for Leon. I hvert fall ikke før det kommer en ny Golf som er rett rundt hjørnet. Leon, som kom i 1999, vil holde det gående i noen år til.

Corolla T-Sport og Civic Type R koster betydelig mer enn en Focus ST 170, henholdsvis 325.700 og 353.100. De er også litt sprekere, men om det lille ekstra er verdt 20.000 til 40.000 kroner er tvilsomt.

Konklusjon

Focus holder posisjon som en av de beste bilene i kompaktklassen. Det er det ingen tvil om. Vi synes også ST 170 klarer seg svært bra med tanke på hva den koster. Det er kun Seat som er billigere og den er også raskere med sin turbomotor med 180 hestekrefter. Seat sliter med skepsis i markedet, ufortjent sådan, men den er der. Slik sett er Focus et bra valg med tanke på annenhåndsverdien. Vi liker Focus ST 170 godt og kan trygt anbefale bilen. Men vi ville for sikkerhets skyld også prøvd Seat Leon Sport, som både er billigere og raskere enn Focus ST170.

DUELL: Honda Civic Type R mot Toyota Corolla T-Sport
TEST: Toyota T-Sport
TEST: Honda Civic Type R
TEST: Seat Leon 1.8 Sport
TEST: Audi A3 1.8 T 180 hk

Tekniske data for Focus ST 170 finner du på denne lenken.