Konklusjon og konkurrenter

Range Rover 4.4 V8 Vogue er svært dyr, svært tørst - og svært kul.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vår viktigste innvending mot Range Rover 4.4 Vogue er selvsagt den avsindige prisen, 1,35 millioner kroner. Til forsvar for Land Rover skal det imidlertid nevnes at mer enn halvparten av denne summen går rett i statskassen.

Vi har også fortalt at bilen er svært tørst, at den er lite praktisk i bytrafikk og at den føles myk og krengete på svingete landeveier. Bortsett fra dette er det imidlertid ikke mye negativt å si om den nye briten, som kan by på svært god fremkommelighet, masse plass, masse utstyr og en svært høy grad av komfort.

Mercedes-Benz G 500

En av de aller mest åpenbare Range Rover-konkurrentene heter Mercedes-Benz G 500. Ulempen med denne bilen er at den koster hele 1,43 millioner kroner, nesten 100.000 kroner mer enn Range Roveren. Det er heller ingen hemmelighet at G-klasse, også kjent som Geländewagen, er en eldgammel bil. G-klasse ble introdusert allerede i 1979, for 23 år siden. G-klasse er i Norge best kjent i kamuflasjemaling og som fremkomstmiddel for japper på 80-tallet. Skulle vi valgt mellom G-klasse og nye Range Rover ville valget blitt lett - vi hadde kjøpt Range Rover.

Toyota Landcruiser 100 V8

Konklusjon og konkurrenter

Den andre opplagte konkurrenten heter Toyota Landcruiser 100 V8. Landcruiser 100 V8 koster "kun" 1,1 millioner kroner, 251.000 kroner mindre enn Range Rover 4.4 V8 Vogue. På den annen side er motoren, til tross for større slagvolum, svakere enn Range Rovers BMW-motor. Utstyrsnivået er også lavere.

Dagens Landcruiser 100 kom på markedet i 1998 og vil snart få en liten ansiktsløftning. Likevel vil de fleste være enige om at bilen ikke er like tøff som Range Rover. Likevel, 251.000 kroner er mye penger. Vi mener derfor Landcruiser 100 V8 bør testes før man eventuelt velger å kjøpe en Range Rover.

Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GLS

Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GLS er en litt mindre opplagt, men likevel interessant konkurrent. Pajeroen koster drøye 830.000 kroner, en drøy halv-million mindre enn Range Rover. Bilen kan riktignok kun skilte med en V6-motor og er noe mindre enn de overnevnte. Likevel blir man eier av en stor bil med god fremkommelighet hvis man velger Pajero. Fem år nybilgaranti taler også til Pajeros fordel. Når det kommer til status, faller imidlertid Pajero av lasset.

Land Rover Discovery V8

Vi tar også med Land Rover Discovery V8, som kom i ny utgave i 1998. Discovery V8 koster snaue 800.000 kroner, nesten 600.000 kroner mindre enn sin storebror. Discovery er ikke like stor og kraftig som Range Rover og har et mye lavere utstyrsnivå.

Outsidere

Konklusjon og konkurrenter

Både BMW X5, Lexus RX300, Mercedes-Benz ML og Volvo XC90 blir outsidere i denne sammenhengen. Men hvis du klarer deg med en litt mindre bil enn Range Rover, er det grunn til å ta en kikk på disse modellene, som alle er luksuriøse firehjulstrekkere.

Konklusjon

For å i det hele tatt vurdere en Range Rover 4.4 V8 Vogue må du ha sterk økonomi. Bilen er ikke bare dyr i innkjøp, den koster også mye å eie. Hvis denne forutsetningen er på plass, og du og din familie synes det er greit med en del krenging ved aktiv svingkjøring, er store sjanser for at dere vil stortrives med en ny Range Rover. Ta imidlertid en kikk på Toyota Landcruiser 100 før dere bestemmer dere.

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
Range Rover 4.4 V8 Vogue1 351 0004 398286440/3.6009,2
Toyota Landcruiser 100 V81 100 0004 663235434/3.600-
Mercedes-Benz G5001 429 8004 966296456/2.80010,2
Mitsubishi Pajero 3,5 V6 GLS831 9003 497202318/4.00012,5
Land Rover Discovery779 5003 950184340/2.60010,2
      
Konkurrenter: str., forbruk
LengdeBreddeHøydeForbruk
Range Rover 4.4 V8 Vogue4951921861,62
Toyota Landcruiser 100 V84891941881,66
Mercedes-Benz G5004661761941,67
Mitsubishi Pajero 3,5 V6 GLS4781881861,38
Land Rover Discovery4701811981,70


  • Du finner mer informasjon om Range Rover 4.4 V8 Vogue her
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.