Konklusjon og konkurrenter

Vi trodde dette skulle være et prisgunstig alternativ, men det er det ikke.

Konklusjon og konkurrenter


Vi er redd noen har priset denne modellen ut av markedet. Den trekker nok en og annen kunde på grunn av utseendet, men sannheten er at det finnes mye bedre biler til den samme prisen.

En Nissan Terrano koster 279.900 kroner inkludert klimaanlegg og sterkere motor. Den er derimot to centimeter kortere hvis det betyr noe. Rexton har ikke klimaanlegg som standard og prisen på den med det samme utstyret blir 345.000 kroner. Valget burde være enkelt.

Du får også Toyota Landcruiser 90 uten klimaanlegg til 335.000 kroner. Da får du også en skikkelig sprek motor med 163 hestekrefter og 343 newtonmeter. Mitsubishi Pajero er litt dyr og havner på 349.900 med en 115 hesters motor og 240 newtonmeter. Men den er likevel et bedre kjøp. Det samme gjelder Land Rover Discovery og Nissan Patrol, selv om dette i utgangspunktet er litt dyrere biler med priser på henholdsvis 352.000 og 372.000 kroner.

Til slutt nevner vi Hyundai Terracan 2.9 CRDI. Her får du 150 hestekrefter 345 newtonmeter, skinnseter, automatgir og automatisk klimaanlegg til 299.900 kroner. Vi har ikke kjørt denne enda, men det skjer i midten av november og dommen kan du lese på DinSide rett etterpå. Denne har vi store forventinger til siden bilen i utgangspunktet skårer bra både på effekt, utstyr og pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Bortsett fra designet faller Rexton gjennom på de fleste punkter. Den er for dyr til å ha så begrensede egenskaper. Det som er bra med Rexton er stort sett bedre på japanske biler av samme typen og prisene er bedre. Vi ville snudd ryggen til og vurdert noe annet - for eksempel den nye Terracan, hvis lav pris er et viktig poeng. Nissan Terrano er også en prisvinner. Vi må dessverre konkludere med at koreanerne fortsatt har en del igjen å lære.

Tekniske data finner du på denne lenken.