Konklusjon og konkurrenter

Lexus IS200 SportCross har en flott motor. Men svakhetene er altfor mange til at bilen kan anbefales.

Konklusjon og konkurrenter


Hadde IS200 SportCross kostet 300.000 kroner, er det mulig at vi hadde kommet frem til en positiv konklusjon. Men det gjør den ikke. I stedet koster bilen 360.000 kroner, noe som etter vårt syn setter spikeren i kisten for IS200 SportCross. Hvorfor?

Jo, blant annet fordi en Audi A4 Avant med en 1,8-liters turbomotor under panseret koster omtrent det samme. Denne bilen er ikke bare raskere og nyere, i tillegg ligger den flere divisjoner over IS200 SportCross når det kommer til opplevd kvalitet. Det samme gjør BMW 318i og Mercedes-Benz C 180 Kompressor, som begge befinner seg i samme prissjikt.

Svakt utstyrt

Det er ikke bare manglende eksklusivitet som sørger for at IS200 SportCross faller av lasset. Bilen er i tillegg relativt dårlig utstyrt. Riktignok får du gassutlandningslamper (xenon), CD-skifter og metallic lakk med på kjøpet. Men velger du IS200 SportCross må du for eksempel klare det uten dybdejusterbart ratt, noe som nærmest er utrolig i en bil i denne prisklassen. Den manglende dybdjusteringen betyr at lange personer må sitte nærmere pedalene enn ønskelig og resulterer i tillegg i trang inn- og utstiging. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) glimrer også med sitt fravær, i likhet med kjørecomputer, fartsholder, multifunksjonsratt og komfortbelysning. Dermed faller bilen i gjennom også når det kommer til utstyrsnivå.

Større, mer eksklusiv og billigere

De mest opplagte IS-konkurrentene heter Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. For å illustrere hvor mye bil du kan få for pengene i denne prisklassen har vi imidlertid også tatt med Ford Mondeo og Mazda 6. For 350.000 kroner kan du få sistnevnte med 2,3-liters motor, masse utstyr og et mye større lasterom. I tillegg er interiøret langt mer eksklusivt enn det IS200 SportCross kan by på.

Konkurrenter: pris, motor
 Pris *VolumhkNm/o/min0-100
Lexus IS200 SportCross360 0001 998155195/4.6009,5
Alfa Romeo Sportw. 2.0 5TS345 0001 970165206/3.2508,2
Audi A4 1.8 5VT Avant368 0001 781163210/1.7509,1
BMW 318i Touring357 0001 995143200/3.7509,6
Ford Mondeo 2.0 Ghia337 0001 999145190/4.50010,2
Mazda 6 2.3 Sport Bus.350 0002 261166207/4.0009,2
MB C 180 T Komp.380 0001 796143220/2.50010,0
* Prisene er avrundt til nærmeste tusen
Konkurrenter: str., forbruk
 LengdeBreddeHøydeGirForbruk
Lexus IS200 SportCross45017214360,98
Alfa Romeo Sportw. 2.0 5TS44317514250,89
Audi A4 1.8 5VT Avant45417614350,82
BMW 318i Touring44817414150,74
Ford Mondeo 2.0 Ghia48018114850,81
Mazda 6 2.3 Sport Bus.47017814850,91
MB C 180 T Komp.45317314360,88




Du finner mer informasjon om Lexus IS200 SportCross her.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • TEST: Audi A4 Avant 2.0 Multitronic
  • TEST: BMW 318i Touring
  • TEST: Mercedes-Benz C 180 T
  • TEST: Alfa Romeo Sportwagon Selespeed
  • TEST: Mazda 6 1.8
  • TEST: Ford Mondeo 2.0 TDCi