Konklusjon og konkurrenter

442.000 kroner er faktisk rimelig for en mellomklasse-stasjonsvogn med 190 hestekrefter og firehjulsdrift. Den hardeste konkurrenten er en svært nær slektning.

Konklusjon og konkurrenter


Snaue 450.000 kroner er mye penger for de fleste av oss. Men relativt sett er A4 Avant quattro faktisk ganske rimelig. BMW 325Xi Touring (192 hk) koster for eksempel 540.000 kroner. Og hvis du vurderer Mercedes, skal du være klar over at Mercedes-Benz C 240 T 4Matic (170 hk) koster hele 566.000 kroner. Disse bilene har riktignok sekssylindrede motorer, men det er etter vårt syn ikke grunn god nok til å betale så mye mer.

40.000 kroner billigere

Vi mener derfor at den aller mest aktuelle konkurrenten er samme bil, men med en litt svakere utgave av samme motor. 163-hesters-versjonen av A4 Avant quattro koster 399.400 kroner, altså rundt 40.000 kroner mindre enn vår testbil. Hva er forskjellene?

Velg 163 hester

Jo, velger du 190-hesteren får du 27 hestekrefter og 15 Nm mer. Du klarer dermed øvelsen 0 til 100 på 8,5 sekunder, mot lillebrors 9,1. I tillegg får du et ekstra gir i form av en sekstrinns girkasse. Er dette verdt 40.000 kroner?

Konklusjon og konkurrenter


Nei, etter vårt syn er det ikke det. Vi synes rett og slett forskjellene i ytelser er for små. Sekstrinns girkasse er fint, men lillebrors femtrinnskasse fungerer også utmerket.

Det betyr ikke at vi har noe i mot 190-hesteren. Har du nettopp arvet eller vunnet i Lotto, vil du garantert stortrives med denne kraftkilden, og kanskje så vidt kjøre fra naboen med 163-hesteren også. Men naboen har nok gjort et bedre kjøp.

A6 et alternativ

For moro skyld nevner vi også at storebror A6 Avant med quattro og 150 hestekrefter koster drøye 426.000 kroner og dermed er billigere enn vår testbil. A6 er 480 centimeter lang, 26 centimeter lengre enn A4. Færre hestekrefter og høyere vekt gir noe dårligere ytelser, men bilen gjør tross alt 0 til 100 på 9,9 sekunder. Har du stor familie er dette en bil å merke seg.

Mazda 6

Mazda har også et alternativ. Stasjonsvognutgaven av Mazda 6 med 2,3 liters motor (162 hk) og firehjulsdrift koster 399.900 kroner. Og da får du automatkasse på kjøpet. Spesielt rask er bilen imidlertid ikke - den trenger 12,3 sekunder på standardøvelsen.

Skoda Octavia

Audi klinger godt i manges ører. Men hvis du ikke er avhengig av fire ringer i grillen, kan det lønne seg å kikke på familiemedlemmet Skoda Octavia L & K 1.8 T 4x4. Ved hjelp av samme motor som nevnte A6, klarer denne stasjonsvognen 0 til 100 på 9,3 sekunder. Pris: snaue 340.000 kroner.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Har du 450.000 kroner å kjøpe bil for, er A4 Avant quattro med turbomotor et svært godt alternativ. Om du velger 163 eller 190 hestekrefter får bli opp til deg og din lommebok. Spar imidlertid lommeboken for 20.000 kroner og kutt ut S-Line-understellet - i hvert fall hvis du er opptatt av at ektefellen også i fremtiden skal lytte til deg når bil skal handles.

  • Mer informasjon om Audi A4 1.8 T quattro Avant S-line finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Audi A4 Avant 1.8 T quattro S-Line (163 hk)
  • TEST: Audi A6 1.8 T Avant Multitronic
  • TEST: BMW 330i X Touring
  • TEST: Mercedes-Benz C 240 T 4MATIC
  • TEST: Mazda 6 1.8 Exclusive stasjonsvogn
  • TEST: Skoda Octavia 4x4 Turbo Elegance