Konklusjon og konkurrenter

Kompaktklassen begynner å nærme seg et stort modellskifte, men noen flere nyheter finnes det allerede.

Konklusjon og konkurrenter


Hvis vi konsentrer oss om dieselbiler med den samme motorstyrken blir det Peugeot 307 og Toyota Corolla som står som de nærmeste konkurrentene.

Dyr Corolla

De nevnte bilene har slagvolum fra 1,8 til 2,0 liter og det er betydelig mer en Megane som stopper på 1,5. Normen for dreiemoment er også over 200 newtonmeter og Megane 1.5 dCi stopper på 185. Det ender dermed opp med den evinnelige streken i regningen, pris. Focus 1.8 Tdi koster 230.000 kroner, Corolla 2.0 D-4D Sol er dyrest og koster 250.000 kroner og Peugeot 307 2.0 HDI koster 239.700 kroner. Det er dermed litt for dristig og strekke Megane 1.5 dCi til nesten 230.000 kroner.

Konklusjon

Det er delte meninger om Megane er pen eller ikke. Vi synes det er tøft at noen tør å lage en bil som skiller seg fra de andre. Renault er tydeligvis ikke redde for det i det hele tatt.

Megane kan slå seg på brystet med en god motor, god komfort og overbevisende kjøreegenskaper. Manglende utstyr og drøy prising på en såpass liten motor er ikke lurt og er noe importøren kunne ordnet lett. Et utall importører har satt ned prisene i det siste og Renault burde gjøre det samme.

Med litt småjusteringer er Megane en bil vi gjerne skulle hatt hjemme i garasjen.

Tekniske data finner du på denne lenken.