Konklusjon og konkurrenter

Renault Megane er et spennende tilskudd i kompaktklassen. Men er Megane bra nok til å tukte biler som Peugeot 307, Honda Civic, Toyota Corolla og Volkswagen Golf?

Konklusjon og konkurrenter


Vi er usikre. For selv om vi har mye pent å si om Megane, er det enkelte faktorer som trekker ned. For det første er Megane høyere priset enn sine konkurrenter. Ikke mye, men nok til at den fremstår som dyrest. Mens Megane 1.6 Authentique Komfort koster 223.000 kroner, koster tilsvarende utstyrte konkurrenter rundt 10.000 kroner mindre.

Ikke best

En såpass liten sum bør selvsagt ikke være avgjørende for valg av bil, men når man er dyrest, så bør man også være best. Og det er Megane ikke. Ikke sånn å forstå, Megane er åpenbart blant de beste bilene i kompaktklassen. Likevel, vi har merket oss en del småting som forhindrer at bilen går helt til topps.

For eksempel knirket venstre fordør i vårt testeksemplar, noe som er uvanlig i nye biler. Og vi har allerede fortalt at kløtsjpedalgummien har en tendens til å falle av. Overflatefinishen i midtkonsollen er ikke helt heldig - det skal svært lite til å lage synlige riper. Overdelen av instrumenthuset virker ettermontert og bakruteviskeren dekker en svært liten del av bakruten. Og den tøffe knekken i bakparten betyr at det blir relativt lavt under taket i deler av bagasjerommet.

Likevel et spennende alternativ

Konklusjon og konkurrenter


Ingen av disse svakhetene er alvorlige. Men i en klasse med så mange gode biler, bør en bil knapt ha svakheter i det hele tatt om den skal ha håp om å bli kåret til vår favoritt.

Men hvis du ikke er altfor opptatt av bagasjeromsplass, og du er villig til å overse enkelte småting, kan du trygt velge Megane. Det er ingen tvil om at du blir eier av en komfortabel og morsom bil, som kommer til å skille seg ut fra mengden i flere år fremover.

  • Er du nysgjerrig på seter plass og interiør? Dette ble omtalt sist gang vi testet Megane. Testen finner du her.
  • Tekniske data finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.