Konklusjon og konkurrenter

Audi TT, som lenge hadde en sterk posisjon blant posørene, har falt ned fra topplassen. BMW Z4 parkerer konkurrentene med sine dristige linjer.

Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter


Det er ikke ofte vi krediterer BMW for gode priser, men vi må det nå. Norge er et av de landene i verden hvor bilkjøpet gir deg absolutt minst for pengene, men i forhold til konkurrentene er dette bra. Hvis vi tar utgangspunkt i biler med manuelle girkasser starter BMW på den desidert laveste prisen med 459.000 kroner for en Z4 2.5. Audi TT med 180 hestekrefter er neste valg med en pris på 500.000 kroner og Mercedes SLK 230 Kompressor starter på 518.300 kroner. Billigste Porsche Boxster som har 220 hestekrefter starter på 650.000 kroner, men den bør helst sammenlignes med Z4 3.0 som koster 594.000 kroner. Z4 3.0 er derimot svært rask klarer 0 til 100 like fort som Boxster S som koster 790.000 kroner.

Audi TT

Det er nesten vanskelig å ta TT med 180 hestekrefter på alvor. 8,8 sekunder fra 0 til hundre kilometer er for dårlig. Malen i 500.000-klassen er 7 blank. Den koster også for mye i forhold til hva du får. Dette er rene bomkjøpet etter at Z4 har kommet.

Mercedes SLK

Dette er en modell som står for fall, men har nok sine faste tilhengere. Vi synes bilen for lengst ser gammeldags ut og ville ikke brukt en halv million på en SLK nå. Mercedes vil nok merke på SLK-salget at Z4 har kommet. 230 Kompressor med 197 hestekrefter koster 518.300 kroner.

Porsche Boxster

Er det maksimalt sportslighet det skal være, er dette bilen. Porsche kan noe om å konstruere biler som ikke mange kan. Boxster koster mye, men bare Porsche lager rendyrkede sportsbiler i denne klassen. 220 hesteren starter på 650.000 kroner og er til og med mer kostbar enn Z4 3.0 som starter rett under 600.000 kroner.

Konklusjon

BMW Z4 er en tiltrekkende sportslig toseter som setter nye standarder, særlig på design. Du får også avansert teknikk og en bil som gjør deg glad både i by og på landeveien. BMW har allerede eksperimentert litt med design på 7-serien, men det er mye mer vellykket nå.

Kjøreegenskapene er topp og prisen kan forsvares. Vi hadde en vond dag da vi leverte Z4en til sine rettmessige eiere.

Tekniske data finner du på denne lenken.


Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.