Konklusjon og konkurrenter

Hvis firehjulsdrift står øverst på listen er det dessverre lite å velge i. Med litt kraftig bensinmotor og drift rund baut er det A6en pluss Volvo V70 som gjelder.

Konklusjon og konkurrenter


Volvo V70 2.5 T AWD har omtrent den samme effekten og koster betydelig mindre. Mens testbilen starter på 662.900 starter prisen på Volvomodellen på 524.900. Volvo trenger litt ekstrautstyr for komme seg opp på et akseptabelt nivå, men siden startprisen ligger 140.000 kroner under er det forholdsvis mye å gå på. Vi synes Audien legger seg i mye grus allerede her.

Forhjulstrekk

Vi må ta med Ford Mondo ST 220. En ærlig bil som beviser at det er mulig å levere en sprek V6er til en ”fornuftig” pris. Her får du en fullt ustyrt stasjonsvogn med 226 hestekrefter til 516.000 kroner.

Ikke nok med det. Du får også en Volvo V70 T5 med 250 hestekrefter til 561.900 kroner.

Bakhjulsdrift

BMW 530 Touring med 231hestekrefter er priset i den samme gaten som A6, men blir erstattet om et år. Det blir feil å kjøpe en utgående modell så sent i bilens livsløp. Den nye 5-serien har vi allerede vist bilder av og den gjør nåværende 5-serie veldig gammeldags. Men, de som vurderer en gammel A6 vurderer kanskje også en gammel 5-serie. 530i er sprekere og kjører mye bedre enn en A6. Den kan også ustyres med lekkert sportsutstyr til en grei pris. 530iA Touring koster fra 708.000 kroner.

Mercedes burde være interessant, men de tar seg godt betalt. En 320 stasjonsvogn koster fra 757.100 kroner, men bilen er i hvert fall ny. Vi har dvelt litt ved det poenget og det har mye å si for bruktbilprisen. E-klasse kan du nå kjøre i årevis og det forblir den nyeste modellen. Det kan ikke nå sies om BMW 5-serie og Audi A6.

Konklusjon

Mange har nok ikke skjønt hvorfor vi har vært litt lunkne til denne bilen før de har lest det siste kapittelet. Utgående modeller som virker ekstra høyt priset har vi ikke sansen for. Dette kunne vært en toppbil hadde den vært priset lavere. Det blir ikke gøy å få vite innbytteprisen på denne om for eksempel tre år. Det er ikke mulig å legge all skylden på avgiftene heller. Andre merker viser at det er mulig å levere både V6ere og turbomotorer til mer folkelige priser. Vi hopper greit bukk over A6 3.0 i denne omgangen.

Tekniske data finner du på denne lenken.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.