Konklusjon og konkurrenter

Som syvseter er det Opel Zafira som er nærmeste konkurrent, som fleksibil er det mange flere.

Konklusjon og konkurrenter


Også Peugeot 307 SW leveres som syvseter, men den er mer en blanding mellom stasjonsvogn og fleksibil.

Matcher de etablerte

Som fleksibil matcher nykommeren Touran de etablerte i klassen fullt ut, og med dieselmotor er den konkurransedyktig enn med bensinmotor. Touran med minste bensinmotor starter på 255.800 kroner som femseter, og selv om antisladdsystem er standardutstyr er det en god del høyere enn de billigste konkurrentene.

Testbilen, en Touran Highline 1.9 TDI, koster 310.840 kroner før ekstrautstyr. Billigste variant med samme motor koster 294.960 kroner, som femseter blir den litt over 10.000 kroner billigere. Det er omtrent det samme som konkurrenter som Peugeot 307 SW, Toyota Corolla Verso og Opel Zafira koster med tilsvarende motor.

Citroen Xsara Picasso og Renault Scenic koster er rundt 30.000 kroner billigere med dieselmotorer som ikke helt kan måle seg med ytelsene i Touran.

Fleksibilitet koster

Konklusjon og konkurrenter


Over 300.000 kroner for Touran betyr at den i pris konkurrerer med stasjonsvogner som Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Faktisk koster Touran 500 kroner mer enn en Passat med samme utstyrsnivå og motor.

Det er den innebygde fleksibiliteten som gjør fleksibilene dyre, og for svært mange barnefamilier er 310.000 kroner i drøyeste laget. Målt mot konkurrentene har Volkswagen med Touran laget en fleksibil som er blant de aller beste i klassen.