Konklusjon og konkurrenter

I forhold til konkurrentene har Volvo valgt å stoppe effekten på 300 hestekrefter. Det gjort utslag i prisen som er en del lavere enn på de mest opplagte alternativene.

Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter


Volvo S60R koster flesk, men er likevel en del billigere enn de mest opplagte konkurrentene. S60R har BMW M3, Mercedes C32AMG, Alfa Romeo 156 GTA, og Audi S4 som sine nærmeste konkurrenter. Prisen på en S60R blir 785.900 kroner.

Mercedes C32 AMG

Dette er også en heftig bil som også kan slå i bordet med skikkelige tall fra 0 til 100. 5,2 sekunder med automatgir er hva Mercedes C32 AMG klarer. Prisen er 963.000 kroner og er godt over Volvo S60R, men billigere enn Audi S4. Riktig nok har ikke Mercedes firehjulsdrift og V8-motor, men en V6er med kompressor fungerer det også.

TEST: Mercedes C32 AMG

BMW M3

BMW M3 finnes nå bare som kupe og kabriolet, men er uansett i besittelse av noe av det beste som finnes av kjøreegenskaper. Den koster 954.000 kroner og har ytelser på linje med Mercedes C32 AMG.

TEST: BMW M3

Alfa Romeo GTA

Det virker kanskje litt stusselig med 250 hestekrefter i dette selskapet, men vi har kjørt bilen, og det er en opplevelse. Den vil nok henge litt etter her, men en visuelt rålekker V6er på 3,2 liter lager en herlig lyd og treffer nok midt i blinken for dem som sikler etter italiensk. Den er også litt billigere enn de andre med en prislapp på 677.400.

TEST: Alfa Romeo GTA.

Audi S4

Det kan synes som om Volvo har for lite effekt, men ytelsene er gode. Audi S4 har 344 hestekrefter, én hestekreft mer enn BMW M3, men har ikke bedre tall enn 5,6 sekunder fra 0 til 100 med manuelt gir. Prisen derimot presser opp mot millionen og er nesten 200.000 kroner dyrere enn en S60R med 970.800 kroner.

Mer moro

Hvis du blåser i hvordan bilen ser ut kan du spare mye penger ved å velge Subaru Impreza WRX STi. Du mister et elegant utseende og samtlige komfortelementer, men bilen er fantastisk å kjøre.

TEST: Subaru Impreza WRX STi.

Konklusjon

Volvo S60R med et lite utvalg av ekstrautstyr koster 879.660 kroner. Startprisen er 785.900 og det er veldig mye penger. Likevel er det en god del mindre enn de tyske konkurrentene takket være at Volvo er litt rimeligere og at effekten er stoppet på 300 hestekrefter. Volvo har også en motor som kommer litt greiere ut av avgiftssystemet siden sylindervolumet stopper på 2,5 liter. Audi S4 sliter til sammenligning med hele 4,2 liter under panseret. Vi synes S60R er svært fornøyelig bil å tilbringe tid i. Effekt, komfort, sport, kjøreegenskaper er i toppklasse. Det skulle bare mangle til den prisen, men det er ikke vanskelig å argumentere for en S60R når vi sammenligner prisene med tyskerne. Vi har ikke glemt at både Mercedes, Audi og BMW har sterkere motorer, men vi kan ikke bombastisk si at den ekstra effekten er verdt pengene.

Tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder