Konklusjon og konkurrenter

Det er liten konkurranse å bryne seg på for Meriva, og det er ikke vanskelig å kåre Meriva til det beste valget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Konklusjon og konkurrenter


Strengt tatt består konkurrentene av Ford Fusion, Hyundai Matrix og Mitsubishi Space Star. Noen vil kanskje argumenter for Honda Jazz og Toyota Yaris Verso, men vi mener de er en del mindre. Prisene gjør også at kompaktklassebiler kan vurderes, men vi har ikke valgt ut noen som konkurrenter.

Testbilen, Meriva 1.6 Cosmo, koster før ekstrautstyr 202.500 kroner. I tillegg kommer ekstrautstyr for over 30.000 kroner på testbilen. Mest nødvendig er ESP, radio/CD, lyktspylere og elektronisk klimaanlegg som til sammen blir nesten 22.000 kroner.

Ford Fusion

Fusion 1.6 Trend koster 201.900 kroner, og de 100 hestekreftene 1,6-literen yter gjør den lettere Fusion litt kvikkere enn Merivaen. Fusion tilbyr like mye plass innvendig som Meriva, men er ikke i nærheten av å være så fleksibel.

Hyundai Matrix

Matrix 1.6 GLS er billig i forhold til testbilen og koster 189.900 kroner inkludert klimaanelegg. Ser vi imidlertid på den Merivaen som likner mest på Hyundaien når det gjelder motoreffekt er det ikke like mye som skiller. Matrix har et mer fleksibelt interiør enn Ford Fusion, men er ikke så fleksibel som Meriva.

Mitsubishi Space Star

Space Star 1.6 Comfort koster 209.900 kroner inkludert klimaanlegg. Space Star har vært med en stund og bærer preg av det til tross for en nylig ansiktsløftning. Interiøret er ikke fleksibelt på samme måte som i Meriva.

Vi velger Meriva

Hadde Meriva og konkurrentene vært levert med tradisjonelle bakseter og uten fleksibiliteten hadde vi fortsatt valgt Meriva. Den virker klart mest moderne, og er av disse best å kjøre. Når den i tillegg leverer overlegen fleksibilitet er vi ikke i tvil.