Konklusjon og konkurrenter

Mercedes-Benz CLK er dyrere enn alle sine konkurrenter. Likevel fortjener den å bli vurdert blant folk som har en drøy halvmillion å kjøpe kabriolet for.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Til tross for enkelte mangler og forbedringspunkter - nye CLK Cabriolet gjør et solid inntrykk. Bilen er ikke bare vakker å se på, både ut- og innvendig, den leverer i tillegg svært høy komfort. Vi tør ikke være altfor bombastiske uten å ha testet CLK mot dens konkurrenter, men har likevel en følelse av at CLK er den flotteste kabrioleten i sin prisklasse.

Problemet er altså prisen - snaue 546.000 kroner. Dette er en stiv sum, spesielt med tanke på at verken automatgir eller skinninteriør inngår i prisen. Konkurrentene er tildels svært mye billigere.

Audi A4 1.8 T Cabriolet

Audis nye kabriolet er i likhet med CLK en relativt ny bil, som i tillegg er pen av utseende. Denne er tilgjengelig med en 1,8 liter stor turbomotor som yter 163 hestekrefter. Med denne motoren under panseret koster A4 Cabriolet snaue 435.000 kroner, altså 111.000 kroner mindre enn Mercedes' alternativ. En rent fornuftsbasert vurdering vil konkludere med at A4 dermed er et langt bedre kjøp.

BMW 320Ci Cabriolet

BMWs alternativ har en ekte rekkesekser med 2,2 liter slagvolum under panseret og er den raskeste i dette utvalget. Men bilen begynner å bli relativt gammel. Motorens store slagvolum straffes hardt av de norske avgiftsregimet og bilen koster dermed 497.000 kroner. Dette er rundt 50.000 kroner mindre enn CLK, men hadde vi hatt råd, ville CLK blitt vårt valg.

Saab 9-3 2.0t Cabriolet

I september kommer nye 9-3 Cabriolet på markedet. Vi lot oss imponere over bilen da vi prøvekjørte den for noen uker siden. 9-3 er ganske nøyaktig like stor som CLK og kan by på litt bedre baksteplass. Den fine turbomotoren på 175 hestekrefter passer bilen godt og sørger for at 9-3 2.0t klarer 0-100 på respektable 9,0 sekunder. Prisen, 460.000 kroner, er såpass mye triveligere enn CLK-prisen at vi nok hadde ventet på 9-3.

Volvo C70 2.0 T Cabriolet

Denne gamle overleveren er både stor og lekker og koster snaue 459.000 kroner. Vi ville imidlertid ikke valgt å satse på denne bilen, som sannsynligvis snart vil gå ut av produksjon, slik kupé-varianten allerede har gjort.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Hadde CLK 200 Kompressor Cabriolet kostet 470.000 kroner, ville den uten tvil vært vår favoritt. Men fordi dette ikke er tilfelle, ville nok vårt valg stått mellom Audi A4 og Saab 9-3, to nye og flotte kabrioleter som kanskje ikke ruver like mye i terrenget, men som gir mer kabriolet for pengene.

Konkurrenter: pris, motor
 PrisVolumhkNm/o/min0-100
MB CLK 200 Komp. Cab.545 5001 796163240/3.0009,9
Audi A4 1.8 T Cab.434 8001 781163225/1.9509,4
BMW 320Ci Cab.497 0002 171170210/3.5008,8
Saab 9-3 2.0tCab. Linear*460 0001 998175265/2.5009,0
Volvo C70 2.0 T Cab.458 9001 984163230/1.8009,9
      
* Kommer ikke før i september, foreløpig pris
Konkurrenter: str., forbruk
 LengdeBreddeHøydeForbruk
MB CLK 200 Komp. Cab.4641741410,88
Audi A4 1.8 T Cab.4571771390,85
BMW 320Ci Cab.4491761370,94
Saab 9-3 2.0tCab. Linear*4641751430,88
Volvo C70 2.0 T Cab.4721821430,97
     
* Kommer ikke før i september




  • Du finner mer informasjon om CLK 200 Cabriolet her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder