Konklusjon og konkurrenter

BMW Z4 er uten tvil en av de beste luksusroadsterene på markedet. Men tenk deg godt om før du velger motor og girkasse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Mens forgjengeren BMW Z3 hadde en startpris på 340.000 kroner, og dermed var oppnåelig for ordinære lønnsmottakere, begynner Z4 på 460.000 kroner. Det er en stiv sum, spesielt med tanke på at de færreste vil klare seg med Z4 som eneste bil.

Årsaken til at Z4 har blitt så dyr, har blant annet sammenheng med det begrensede motorutvalget. Mens Z3 var tilgjengelig med en 1,9-liter, leveres ikke Z4 med noe mindre enn en 2,5-liters motor.

Dyrt utstyr

Det andre alternativet er treliteren, som med automatgir koster hele 618.000 kroner. I tillegg må du regne med minst 30.000 kroner i ekstrautstyr. Nettopp dette er vår hovedkritikk mot Z4. Skinninteriør, alarm og flotte felger er riktignok standard, men det holder ikke når man må punge ut med 26.000 kroner for elektrisk takbetjening og klimaanlegg. Z4 stiller også med en annen svakhet - BMW gir kun to år nybilgaranti.

Gamle konkurrenter

Vi mener likevel at Z4 sannsynligvis er det beste kjøpet i klassen. Hvorfor? Jo, blant annet fordi den har den flotteste motoren, de beste ytelsene, den mest spenstige designen - og den laveste alderen.

Konkurrentene har nemlig det til felles at de alle begynner å bli gamle. Mercedes-Benz SLK, som kom i 1996, er aller eldst. SLK vil bli byttet ut i løpet av neste vår. Porsche Boxster kom også i 1996 og vil sannsynligvis bli byttet ut i 2005.

Roadster-utgaven av Audi TT, som kom i 1999 (kupeen i 1998) har sannsynligvis tre-fire år igjen å leve. Bilen kan også skilte med firehjulsdrift. Men sammenlignet med BMW Z4 3.0 blir den både gammel og treg.

Heller ikke Honda S2000 er noen ungdom. Denne japanske roadsteren debuterte i 1999.

Velg 2,5-literen

image: Konklusjon og konkurrenter


Vi mener derfor at den aller viktigste konkurrenten til BMW Z4 3.0 heter Z4 2.5. Hvorfor? Jo, blant annet fordi den koster 459.000 kroner, 135.000 kroner mindre enn Z4 3.0. Den mangler riktignok 39 hestekrefter og bruker 7,0 sekunder fra 0 til 100, 1,1 sekund mer enn Z4 3.0. Men den er like rask som Audi TT (225 hk) og Mercedes-Benz SLK 320, biler som koster veldig mye mer.

Hvis du har for mye penger kan du selvsagt velge 3.0-literen. Da bør du i tilfelle gjøre en grundig vurdering av hvilken girkasse du skal velge. Vi ville nok havnet på den manuelle, og dermed spart 24.000 kroner, samt 0,3 sekunder fra 0 til 100.

Konkurrenter: pris, motor
 PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
BMW Z4 3.0 (man.)618 0002 979231300/3.5005,9
Audi TT 578 3001 781225280/2.2006,9
Honda S 2000559 7001 997240204/7.5006,2
Mercedes-Benz SLK 320668 7003 199218310/3.0007,0
Porsche Boxster650 0002 687220260/4.7506,5
      
Konkurrenter: str., forbruk
 LengdeBreddeHøydeForbruk
BMW Z4 3.0 (man.)4091901300,91
Audi TT 4041861350,94
Honda S 20004141751290,99
Mercedes-Benz SLK 3204011721281,11
Porsche Boxster4321781290,99
     




  • Du finner mer informasjon om BMW Z4 3.0 her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder