Konklusjon og konkurrenter

Kia Sorento kan du i utgangspunktet få for under 380.000 kroner, men skal du ha topputgaven slik vi kjørte den må du betale hele 524.000 kroner.


Den høye prisen skyldes at vår testbil hadde en 2,5 liters dieselmotor (fra 419.000 kroner) og det høyeste utstyrsnivået, EX Executive. Med manuelt gir har denne bilen en utsalgspris på 477.000 kroner - før ekstrautstyr. Testbilen hadde i tillegg kufanger (3.000 kroner), 18-tommershjul (20.000 kroner) og navigasjonsutstyr (24.000 kroner).

Totalt koster Sorentoen i samme utførelse som vår testbil 524.000 kroner.

Sterk konkurranse

Sorentoen havner altså i en klasse mellom de rimelige firehjulstrekkerne og de dyre eksklusive. Denne mellomklassen kan igjen deles inn etter hvor gode terrengegenskaper bilen har. Vi har valgt å sammenligne Sorentoen med følgende konkurrenter:

Hyundai Terracan

Hyundai Terracan kommer kun med et motoralternativ: 2,9 liter CRD. Motoren leverer omtrent de samme ytelsene som Sorentoen, men prisen ligger noe høyere. 539.950 kroner forlanger Hyundai for sin Terracan, men da får du også med automatgir i prisen.

Terracanen har en noe sterkere motor enn Sorentoen, men den taper seg på sikkerhet. Førstnevnte kan nemlig kun skilte med fire trepunktsseler og begredelige to airbager.

Jeep Cherokee

Jeep Cherokee med 2,5 liters dieselmotor koster 531.000. Motoren yter 143 hestekrefter og 340 newtonmeter ved 1800 omdreininger. Jeep Cherokee er en betydelig mindre bil enn Sorentoen. Mens Sorentoen er mindre enn både Hyundai Terracan og vår siste konkurrent Ssangyoung Rexton, er Jeep Cherokee den aller minste bilen i vår oversikt.

Ssangyoung Rexton RX 230

Ssangyoung Rexton RX 290 har en 2,9 liters dieselmotor som yter 120 hestekrefter og 261 newtonmeter ved 2250 omdreininger. Den er størst av bilene i denne oversikten, og vinner i såmåte på størrelsen. Men der stopper det også. Motoren er alt for slapp og heller ikke Rexton har mer enn to kollisjonsputer og fire trepunktsbelter. Den har heller ikke mer enn fire hodestøtter.

Generelt kan vi si at stort sett alle bilene i denne klassen er dårlige på sikkerhet. Som vi ser av konkurrent-oversikten, er det ikke vanlig med mer enn to kollisjonsputer. Sorento har fire kollisjonsputer og fikk 25 poeng i kollisjonstesten Euro NCAP. Sammenlignet med konkurrentene over er det ganske bra, men dersom vi også hadde sammenlignet med de dyrere alternativene som Mercedes-Benz M-klasse, BMW X5 og Volvo XC90, ville det vært alt for dårlig. Alle de sistnevnte oppnådde over 30 poeng i testen.

Konklusjon

Koreanerne viser for tiden frem mange nye interessante biler, og Kia Sorento er så absolutt en av disse. Som dere har kunnet lese i denne testen finnes det flere gode grunner til å like bilen, men den ble på ingen måte noen ny favoritt.

Det største problemet med Sorento er faktisk verken støy eller treg pedalrespons, men prisen. For det første er det drøyt å skulle betale over 500.000 kroner for en bil som denne, og når Jeep Cherokee kan fås til den samme prisen tar du store sjanser ved å kjøpe en Kia Sorento. Bilmodellene fra Kia har en tendens til å falle drastisk i pris, og du må regne med et betydelig pristap de første årene. Jeep Cherokee har vist at de kan holde seg bedre i pris, og er etter vår mening et bedre kjøp.

Konkurrenter: Pris, motor
 PrisVolumHkNm/omdr
Kia Sorento477 0002 497140314/2000
Hyundai Terracan539 9502 902150333/2000
Jeep Cherokee 2,5 Rene531 0002 499143340/1800
Ssangyoung Rexton RX 290549 7002 874120261/2250




Konkurrenter: Størrelse, forbruk
 LengdeBreddeHøyde Forbruk (EU)
Kia Sorento457 cm186 cm173 cm0,85
Hyundai Terracan471 cm186 cm179 cm0,98
Jeep Cherokee 2,5450 cm182 cm187 cm0,90
Ssangyoung Rexton RX 90472 cm187 cm183 cm0,93