Konklusjon og konkurrenter

Det er fortsatt en annen nykommer som plager Avensis i konkurransen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Testbilen koster 373.000 kroner, i tillegg kommer navigasjonssystemet som koster 23.000 kroner. Det er et DVD-basert system som fungerer godt og effektivt, men som dessverre kun har kart for deler av Norge.

Blant de komfortable

Avensis 2.0 Executive med automatgir er blant de aller mest komfortable av de vanlige bilene i mellomklassen. Lite eller ingenting er nødvendig tilleggsutstyr, og bilen gir et helhetlig og harmonisk inntrykk. Den er ikke lenger blant de helt anonyme når det gjelder fremtoning, men det fungerer vel kanskje mer som øyeåpner for nye kunder enn det skremmer trofaste Avensis-kjøpere.

Vår innvending er i hovedsak prisen, det er relativt stor prisforskjell til sammenliknbare konkurrenter.

Også Mazda

Mazda 6 2.0 Exclusive kommer i en utgave til 324.900 kroner og da er navigasjon inkludert, men ikke gassutladningslamper. En prisforskjell på 70.000 kroner er vanskelig å forklare. Det er forskjell i motoreffekt og dreiemoment i Avensis favør, men toppfarten og akselerasjonen er den samme.

Også denne gangen hadde vi valgt Mazda.

De andre

image: Konklusjon og konkurrenter


Ford Mondeo og Volkswagen Passat har ligget på salgstoppen sammen med ymse Toyota-modeller. Passaten blir for dyr hvis den skal spesifiseres med alt utstyret du finner på Avensis, men Mondeo er mer konkurransedyktig i denne prisklassen. Avhengig av prioriteringer når det gjelder utstyr kan en 2-liters Ghia X til 353.200 kroner være vel verdt en prøvetur.

Tekniske data finner du her.